Wednesday, September 16, 2009

Kenyataan Media: Siasat tabir gerakan yang melindungi rasul sesat

Kenyataan ini disiarkan dalam Harakah Edisi Jumaat 9-11 Oktober 2009

Kenyataan Media: Siasat tabir gerakan yang melindungi rasul sesat


Tengah hari tadi saya baru sahaja memeriksa blog SPAQ dan mendapati ada komen di bahagian 'shout box' yang mempromosi blog di bawah.


http://rasulmelayu.blogspot.com/


Seolah-olah si pendusta Abdul Kahar ini ingin membuat ‘comeback’ meneruskan misi kembali Musallamah al Kazzab.


Saya terus membuat keputusan untuk membuat kenyataan akhbar serta merencana untuk menulis surat kepada JAKIM untuk memberi cadangan dan saranan untuk memastikan beliau tidak lagi licik melarikan diri daripada Mahkamah Syariah. Belum sempat saya menulis apa-apa, TV3 menyiarkan bahawa beliau telah ditangkap oleh penguatkuasa agama hari ini (16 september 2009).


Kes beliau terlalu rencam akibat adanya gerakan liberal-sesat serta politikus terkemuka yang melindungi beliau. Malah ada beberapa pegawai kerajaan yang menjadi pengikutnya telah berusaha membela beliau. Dengan ada pula peguam sekular terkemuka Malik Imtiyaz, kes beliau ditangguh cukup lama sedangkan kesesatan beliau dharuri, mudah dikenalpasti serta sarih (terpampang luas).


Abdul Kahar, 55, didakwa di Mahkamah Syariah Shah Alam atas tuduhan mengikut EJS dan EPAI, kerana menjelaskan isu keagamaan yang bertentangan dengan ajaran Islam iaitu menyatakan sembahyang hanya cukup sekadar mencegah daripada membuat perkara keji dan mungkar saja, serta ibadat haji sekarang sia-sia dan merugikan.


Lantaran itu, Abdul Kahar memfailkan permohonan untuk mendapatkan deklarasi bahawa Seksyen 7, 8(a), 10(b), 12 dan 13 EJS 1995, dan Seksyen 49 EPAI 2003, tidak sah dan terbatal mengikut Perkara 4(4) Perlembagaan Persekutuan.


Malik Imtiaz telah memfailkan notis usul di Mahkamah Persekutuan Putra Jaya supaya Mahkamah mengisytiharkan bahawa beberapa peruntukan di dalam Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995 tidak sah kerana Dewan Undangan Negeri, tidak mempunyai bidang kuasa untuk menggubal undang-undang jenayah yang merupakan bidang kuasa Parlimen.


Malik turut mempertikaikan bahawa jawatankuasa fatwa negeri-negeri tidak mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang dalam bentuk fatwa yang digazetkan.


Namun begitu sedikit berita gembira apabila pada 26 Sept 2008, Mahkamah Persekutuan mengisytiharkan bahawa Enakmen Jenayah Syariah Selangor dan Terengganu sah dari segi Perlembagaan untuk menuduh seorang lelaki, Abdul Kahar Ahmad, 57, atas tuduhan mendakwa dirinya nabi serta tiga lagi yang dikatakan pengikut ajaran sesat.


Keputusan bersejarah itu dibuat oleh panel tiga hakim diketuai oleh Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad yang bersidang bersama Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zaki Azmi dan Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin.


Kita merasa malang dengan kondisi syariah di Malaysia apabila beliau yang jelas menyesatkan ramai manusia pernah dijamin oleh dua pegawai kerajaan dari Jabatan Pelajaran dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) , sekali gus membebaskan sementara Abdul Kahar yang ditahan di Balai Polis Hulu Klang pada 23 Jun 2005.


Kes ini dilihat sebagai satu kes kebal sepertimana kes Ayah Pin yang mungkin dilindungi oleh ahli politik tertentu sehingga jenayah syariah besar yang beliau lakukan begitu sukar diselesaikan oleh Mahkamah.


Saya menyeru agar pihak Persatuan Peguam Syarie, JAKIM, MAIS dan NGO Islam lainnya dapat membuat sesuatu untuk menerangkan kepada rakyat berkenaan wujudnya agenda sulit yang mungkin berusaha mempertahankan gerakan sesat sebegini.


Muhammad Nuruddin Bashah


Pengerusi Skuad Penyelamat Aqidah (SPAQ)


No comments:

Post a Comment

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Rujuk Laman ini untuk membaca tulisan penindasan terhadap umat (seliaan MUDA-Teras)