Monday, May 3, 2010

Kesedaran rakyat Malaysia mampu membela Rohingya

Kelmarin 2 Mei 2010 saya berkesempatan untuk bertemu Ustaz Mohammad Islam Sultan Ahmad yang merupakan petugas Pusat Khidmat Pelarian Rohingya di bawah Teras Pengupayaan Melayu.

Beliau yang hadir ke kamunting bersama rombongan Presiden TERAS adalah bertujuan untuk diskusi kerja dan perencanaan bagaimana umat Islam Malaysia mampu membela dan memperjuangkan nasib banaga dan maruah agama kaum Rohingya yang bukan sahaja berada di Malaysia malah yang masih terhimpit dan terseksa di Selatan Bangladesh.

Ustaz Mohammad juga merupakan pemimpin UNIROD serta RSM (Rohingya Society Of Malaysia) yang bukan sekadar memikirkan pendiidkan dan agama kaum Rohingya di Malaysia, malah berancang dan bertujuan membebaskan Arakan serta rakyat Rohingya yang masih diseksa oleh Junta Tentera Myanmar.

Beliau kerap meberi komentar terhadap usaha saya dan beberapa rakan untuk terus memberi pendidikan bahasa kepada anak Rohingya di Pulau Pinang, kata beliau, nasib anak-anak Rohingya Malaysia jauh lebih baik dan selesa berbanding dengan anak bangsa Rohingya di Indonesia, bangladesh malah di Arakan yang masih terperangkap.

RSM adalah gabungan baru NGO-NGO Rohingya di Malaysia yang berjuang untuk mengadakan sistem pendidikan integrasi untuk anak-anak pelarian.

Benar, anak Rohingya di Malaysia tidak gemar belajar kerana mereka tidak tahu apa tujuan belajar, ke arah mana pembelajaran mereka serta adakah belajar akan memberi mereka wang. Mereka lebih cenderung untuk meminta sedekah kerana mudah untuk memiliki ratusan wang dalam masa sehari.

Namun pelarian Rohingya di Indonesia dan bangladesh adalah lebih menyedihkan kerana kerjaya peminda sedekah amat tidak relevan di sana memandangkan rakyat tempatan juga menjadi pengemis di negara sendiri.

Inilah dilema pejuang nasib kaum Rohingya. namun ia bukan alasan untuk kita membutakan mata dan mentulikan telinga daripada cakna dan sedar dengan isu Rohingya ini.

Presiden TERAS selalu menasihati kami, agar terus mendidik masyarakat agar masyarakat yang sedar ini akan mendesak pemerintah da pihak berwajib agar memikirkan cara dan kaedah pendidikan sempurna untuk anak pelarian. Anak pelarian adalah salah satu komponen sosial kita hari ini. Baik buruknya sosial kita adalah juga difaktorkan oleh mereka. Seharusnyalah mereka dididik dan diasuh dengan akhlak dan agama selain pentingnya pemerintah dan pihak berwajib merancang untuk memberi tekanan kepada pihak Myanmar yang semakin biadap.

Nasihat dan teguran juga boleh diberikan kepada kerajaan Thailand yang telah menghanyutkan kaum Rohingya sehingga bot yang selayaknya memuatkan hanya 80 orang telah dimuatkan 300 orang pelarian Rohingya sehingga ada yang mati dalam pelayaran. Dengan kesedaran masyarakat kita ianya mempu memberi satu gelombang untuk membela kaum ini.

Muhammad Nuruddin Bashah
Sekreteriat MUDA-Teras

sedutan blog :
http://fadli.web.id/eh-muslim-rohingya-dilupakan-lagi.aspx

Rohingya etnik di negara Burma. Namun, tahun 1989 Burma berubah nama menjadi Myanmar dan Rohigya pun tak terdaftar sebagai etnik di negaranya. Dari 137 etnik yang diakui di Myanmar, muslim Rohingya tak pernah mendapatkan pengakuan sebagai warga dalam sebuah negara.

Dalam kasus ini, Etnis Rohingya disebut sebagai Stateless and Forgotten People (warga tanpa kewarganegaraan dan dilupakan) oleh kalangan aktivis.

Manusia perahu bukan pilihan

Terusir dari negerinya dan menjadi manusia perahu (boat people) bukan pilihan. Sekitar 1200 warga Rohingya meninggalkan Myanmar pada bulan Desember 2008 menuju Thailand. Rahmat, salah seorang warga Myanmar yang sedikit fasih berbahasa Melayu, mengatakan umumnya mereka beragama Islam yang sebelumnya bekerja di Thailand. “Namun oleh Pemerintah Thailand, tanpa alasan yang jelas kami dikumpulkan dan dibawa ke sebuah pulau. Selanjutnya kami dihanyutkan dengan perahu yang rata-rata berukuran 20×5 meter,” sebutnya.

Dijelaskannya, rata-rata perahu tersebut mengangkut 225 orang. Saat dilepas, mereka tanpa dibekali apapun. “Bahkan, ketika di dalam penampungan kami diberlakukan tidak manusiawi,” terang Rahmat. Menurut dia, mereka kesemuanya berjumlah 1.200 orang yang dilepas dengan menggunakan empat buah perahu. Saat ini, dia mengaku pihaknya tidak mengetahui keberadaan tiga perahu lainnya. “Dalam perahu yang saya tumpangi, seluruhnya berjumlah 220 orang. Tapi kini tinggal 198 orang karena 22 orang lainnya sudah tewas dan kami buang ke laut,” lanjut Rahmat yang sekarang masih mengusi di Idi.


No comments:

Post a Comment

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Rujuk Laman ini untuk membaca tulisan penindasan terhadap umat (seliaan MUDA-Teras)