Saturday, February 1, 2014

GESA menggesa rakyat Langkawi martabat Syariat Islam



GESA menggesa rakyat Langkawi martabat Syariat Islam
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah (GESA)

Sepanjang dua hari rombongan MAPIM melalui cabangnya Gerakan Sokong Syariah (GESA) hadir ke bumi Langkawi, antara tujuan utamanya adalah untuk menggerakkan suatu gerakan dakwah yang memperjuangkan pemartabatan syariah di bumi Langkawi.

Bukannya tiada imam, Jabatan agama, organisasi dakwah atau tiada ulama di sana. Syariat di bumi helang ini kelihatan kian terhakis terutama dari sudut penggunaan arak dan maksiat. Walaupun ada pihak yang sedang menguatkuasa beberapa enakmen syariah di bumi Langkawi yang juga termasuk dalam jajahan negeri Kedah, namun pembangunan, hambatan kemajuan yang cukup liberal, multi budaya serta kebanjiran keterbukaan jualan arak dan sebagainya menyebabkan benteng syariah di sana bagaikan setebal kulit membran telur rebus semata-mata. Tetlalu lemah dan bakal terobos suau hari nanti.


Kita tidak dapat menafikan bahawa sejak pengisytiharaan bumi tanpa cukai di Langkawi, cara hidup masyarakat tempatan kian berubah.





Dahulunya kampung, kini rumah kampung berebut dijadikan Chelet kerana ia lebih menguntungka daripada dipertahan rumah warisan keluarga atau setidaknya warisan tanah orang Melayu. Remaja yang di rumahnya makan dan bercakap gaya melayu Islam tidak dapat berpedoman apabila melihat gaya pelancong yang minum arak, bertelanjang sepanjang jalan ke pantai kerana rumahnya hanya bebeapa meter daripada lokasi multi budaya berkenaan. Inilah petaka yang terpaksan ditlan jika kita mahu sekelumit laba.

Kemuncak aktviti Gerakan Sokong Syariah (GESA) ini adalah Forum Langkawi Bersyariat di Masjid Temoyong. Kelihatan ratusan manusia yang cakna dan cintakan syariat hadir ke perkarangan masjid. Jualan buku syariat dan buku perjuangan agama oleh MAPIM laris terjual.

Antara panel yang terlibat adalah Presiden MAPIM sendiri Cikgu Hj Azmi Abdul Hamid, Dr Badrul Amin serta Ustaz Kamal Shaari.

Rumusan isi forum cukup baik dan tepat dengan tahap kefahaman hadirin. Syariat bukan pilihan. Itulah kesimpulan awal forum. Syariat adalah kewajipan untuk dilaksanakan bukan sekadar menundin kepada pemerintah yang sekular, ia juga perlu dilaksana oleh ketua keluarga sendiri dalam mendidik anak-anak. Syariat Islam bukan pilihan bagi orang yang beriman. Ia hanya pilihan bagi kaum bukan Islam dan ia akan dipilih apabila mereka menerima Hidayah Allah SWT.

Gejala cintakan Nabi cukup meriah sekarang ini. Dengan ratib, qasidah dan selawat ia kelihatan menepati citarasa pemerintah yang cukup gemar menganjurkan perarakan selawat dan nasyid Maal Hijrah saban tahun menjelang Maal Hijrah serta Maulid Nabi.

Lantaran itu bercambahnya gerakan qasidah sehingga meniti di media perdana negara ini buka suatu kepelikan. Ia digalakkan. Sememangnya berselawat dan berqasidah adalah aktiviti mulia. Namun apabila aktiviti itu sahaja yang dijulang tanpa ada pihak yang mahu menterjemah cta itu dalam bentuk memartabatkan syarah di muka bumi Malaysia ini.

Para hadirin majlis selawat ramai yang kelihatan tidak tahu status Mahkamah Syariah yang masih boleh diterobos dengan undang-undnag sivi melalui beberapa peruntukan akta warisan penjajah. Mereka masih tidak faham erti peruntukan Perkara 4 Perlembagaan terhadap nasib hayat syariah di bumi Malaysia. Mereka cintakan Nabi tetapi tidaks edar apa tujuan Nubuwwah sebenarnya.

Ustaz Kamal Shaari memberi analogi yang cukup indah. Islam menyuruh penganutnya melaksanakan syariat Nabi. Melaksanakan sunnah Nabi baik sunnah fi’liyyah mahupun yang bersifat konseptual dan kontekstual dengan arus semasa.

Islam tidak hanya mengajar kita kagum dengan Nabi. Sebagai misalannya, isteri diminta untuk taat dan patuh dengan suami. Ia bukan diajar untuk kagum dengan suami. Di tempat kenduri isalnya si isteri ghairah menceritakan kehebatan suaminya menceritakan kepandaian dan ketampanan akhlak suaminya sehinggakan ramai melihat bahawa isteri tersebut adalah seorang yang cukup obses dengan kehebatan suaminya sendiri.

Tetapi tatkala sampai di rumah, makan minum suami tidak diendahkan. Malah suami kelihatan tidak wujud dalam kehidupan realiti isteri tersebut. Mungkin si isteri tidak boleh dipersalah kerana beliau hanya ‘pengkagum’ suami bukan taat kepada suami. Hakikatnya beliau berdosa dan pujiannya terhadap suami bukan ajaran syariat.

Begitu juga dengan umat Melayu yang gila menjadi ‘pengkagum Nabi’ bukannya perlaksana apa yang Nabi tinggalkan. Sebab ituah muncul kata-kata syariat Nabi hanya sesuai di zamannya dan Nabi tiada pisau cukur apabila menyimpan janggut Baginda. Kagum dengan hanya berarak, berqasidah, berselawat tanpa mahu melaksana semua ajarannya.

Dr Badrul Amin juga menerangkan betapa penurunan indeks jenayah merupakan salah satu janji Allah apabila kita melaksanakan kesemua hukum hakamNYa. Inilah keindahan syariah. Beliau memberi contoh bagaimana Brunei mengalami penurunan indeks jenayah mendadak selepas sahaja Sultan Brunei mengisyiharkan hasrat melaksanakan hudud. Dr Badrul menyatakan bukan kerana rakyat gerunkan hukuman kerana hudud adalah hukuman yang sukar dsabitkan kesalahannya, tetapi ia adaah keberkatan dan janji Ilahi untuk menyelamatkan manusia yang taat dan melaksanakan hukum Al Quran.


Jika rakyat akur dan mudah menerima janji itu dan ini daripada menteri, janji keselamatan dan kemananan oleh menteri dalam negeri dan sebagainya, kenapa pula kita sebagai Muslim sukar menerima janji Allah yang bakal membela hambaNya yang menerima syariahnya?

GESA akan diperhebatkan di Langkawi. Beberapa pertemuan akan datang akan dirancang dengan beberapa aktivis yang sudi bekerjasama secara sukarela untuk memartabatkan syariah di bumi lagenda ini.








No comments:

Post a Comment

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Rujuk Laman ini untuk membaca tulisan penindasan terhadap umat (seliaan MUDA-Teras)