Friday, March 14, 2014

USAHA MENENTANG AJARAN SESAT DAN KHURAFAT DI MALAYSIA- USAHA ANTARA DUA DARJAT


USAHA MENENTANG AJARAN SESAT DAN KHURAFAT DI MALAYSIA- USAHA ANTARA DUA DARJAT
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah (GESA)
Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara

Sikap ‘double standard’ pihak berkuasa dan kerajaan terhadap dua perkara yang berlaku di KLIA baru-baru ini menimbulkan tanda tanya di kalangan rakyat benarkah Malaysia sebuah negara Islam. Pada 13 Mac yang lalu, majlis solat hajat untuk mangsa pesawat MH370 di KLIA diambil keterangan oleh pihak polis memandangkan aktvii berkenaan dilarang oleh pihak KLIA sendiri.

Dalam masa yang sama rakyat Malaysia serta warga dunia menyaksikan pengamal ajaran sesat (bomoh khurafat) yang bernama Ibrahim Mat Zin, 80 melakukan upacara khurafat menggunakan bubu mata pancing dan juga menggunakan tikar terbang ala-ala Filem Laksamana Do Re Mi pada minggu yang sama dengan penganjuran solat hajat ‘tanpa permit’ berkenaan.

Beliau hanya diberi amaran oleh pihak JAIS melalui kenyataan media serta diselar oleh Dr Fathul Bari dan YB Khairi Jamaludin. Tiada tindakan tegas diambil walaupun ribuan manusia boleh dijadikan saksi mahkamah syariah.

Penulis menganggap Bomoh VVIP ini sebagai pengamal ajaran sesat kerana telah disahkan oleh Panel Kajian Aqidah JAKIM pada 2004 bahawa rawatan beliau berunsur sesat dan khurafat.

Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin juga menegur penggunaan bomoh MH370 dalam usaha mencari pesawat MH370 hilang ketika dalam penerbangan Kuala Lumpur ke Beijing Sabtu 8 Mac 2014.

Beliau seolah ambil kesempatan dan sememangnya ada VIP Malysia yang memang menggunakan bomoh untuk tujuan politik dan kerjaya teah membawa Ibrahim Mat Zin

Bernama melaporkan, kehilangan MH370 mendapat perhatian “Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP” Ibrahim Mat Zin yang mendakwa dijemput seorang pegawai tertinggi negara ke KLIA bagi menggunakan ilmu tradisional dan solat hajat.

Malaysia tidak layak lagi menjadi ikon baik dalam OIC jika ajaran sesat dan golongan murtad masih dibiarkan berleluasa melalui ‘suaka politik’ pemimpin atau VIP tertentu.

Lihat sahaja bagaimana Dr Kassim Ahmad secara bebas berforum dan berseminar mengkritik syahadah kesaksian kepada Rasulullah dan mengutuk hukum menutup aurat di Putrajaya pada 16 Februari lalu? Malah pemimpin Islam dunia yang mengaku Malaysia negara Islam, Tun Mahathir sanggup merasmikan pula seminar sesat ini.

Lihat pula isu pengharaman buku Ultraman The Ultra Power yang kelihatan langkah kebudak budakan. pengharaman KDN itu adalah dipercayai kerana adanya penggunaan nama Allah di dalamnya di mana Ultraman King yang dianggap paling berkuasa dan dihormati dilabelkan sebagai "Allah" atau Elder kepada semua wira ultra.

Jelas ini adalah kesilapan teknikal di mana penulis telah melakukan "direct translation" daripada karya asal buku tersebut tanpa penguasaan yang mendalam mengenai Bahasa Melayu dan pemahaman mengenai Islam. Lebih mungkin penulisnya hanya melakukan terjemahan secara langsung tanpa pindasn melalui Google di mana "Elder" telah ditafsirkan sebagai "Allah". Ia boleh dibaiki dan dikeluarkan versi suntingan.

Dalam hal ini, tindakan KDN mengharamkan buku tersebut seolah-olah menunjuk-nunjuk bahawa kerajaan Malaysia tegas dalam menjaga ketenteraman awam, nyata suatu kesilapan dan sesuatu yang berlebih-lebihan.

Ironinya masih banyak bahan penerbitan lain yang dibiarkan berleluasa seperti artis bergambar lucah dan sebagainya dalam pelbagai bentuk majalah dan penerbitan lain, kerajaan juga gagal bertindak sewajarnya dalam isu Syiah, golongan anti hadis dan ajaran sesat yang begitu menjadi barah dalam masyarakat sekarang ini. Utusan Melayu yang merupakan syarikat milik orang Islam tergamak menerbitkan majalah Mangga iaitu separa porna versi melayu!

Lebih-lebih lagi, Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini begitu menghebahkan tentang pelbagai usaha yang mahu dilakukannya untuk menangani semua gejala itu, termasuk menubuhkan jawatankuasa mengenainya, polis syariah dan malahan berdegar-degar berucap di Perhimpunan Agung sebuah parti mahu menangkap seorang pemimpin politik yang dikatakannya cukup bukti untuk dikaitkan dengan Syiah hanya kerana kagum dengan pentadbiran Iran.

Polemik menubuhkan polis agama serta usaha berkokok menentang Syiah dan LGBT hanya dinilai sebagai usaha melepas batuk di tangga dan rakyat mampu menilai kesudahan segala lakonan berkenaan. Sementara masih tiada sebarang tindakan mengenai ajaran sesat yang nyata dan benar-benar wujud, dengan tindakan terhadap buku Ultraman ini hanya menggambarkan bahawa KDN hanya berani terhadap animasi, kartun dan benda-benda khayalan saja.

Di mana fungsi Enakmen Jenayah Syariah negeri-negeri? Di mana istimewanya Islam dalam Perlembagaan Malaysia?

Parti Perikatan yang telah menang dalam pilihanraya umum 1956 dengan memenangi 51 daripada 52 kerusi telah menyerahkan memorandum mengenai peruntukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan Tanah Melayu, tetapi tidak mendatangkan kesukaran kepada orang bukan Islam untuk mengamalkan agama masing-masing.

Dalam Perlembagaan terdapat Perkara 4 (1) yang meletakkan perlembagaan adalah undang-undang utama mengatasi undang-undang lain. Peruntukan ini dilihat sebagai melebihi Perkara 3 berkenaan kedudukan Islam itu sendiri.

Menurut Datuk Dr. Abdul Monir Bin Yaacob dalam laman IKIM bahawa peruntukan Perkara 4 yang dilihat menghalang perlaksanaan Islam hanya berasaskan tafsiran pelbagai pihak.

Menurut beliau perkembangan dalam pelaksanaan dasar penerapan nilai-nilai Islam berjalan dengan baik; bahkan pekeliling-pekeliling yang dikeluarkan oleh kerajaan ada serasi dengan Islam seperti yang menyentuh etika dan nilai. Bahkan Mahkamah Sivil telah memberi tafsiran yang positif tentang kedudukan Islam. Ada ketikanya kes-kes yang melibatkan muamalah diputuskan oleh Mahkamah Sivil.

Dalam hal berleluasanya ajaran sesat, gerakan ingkar hadis yang secara terang terangan mengutuk Rasulullah serta beberapa kes khurafat di Malaysia, di mana peranan Perkara 3? Mahkamah sivil tidak akan mampu menyekat kehadiran ajaran ajaran sesat ini dan mahkamah sivil semestinya bernaung di sebalik Perkara 4 Perlembagaan Persekutuan.

Semasa mengulas isu Seminar Dr Kassim Ahmad, Tan Sri Harussani menjelaskan, kerajaan perlu menguatkuasaan undang-undang selaras dengan fatwa yang telah dikeluarkan oleh banyak negeri termasuk Perak dan bertepatan dengan rukun negara iaitu Kedaulatan Undang-Undang agar golongan sesat seperti Kassim Ahmad boleh diambil tindakan. Menurut beliau tiada gunanya bertempik bahawasanya perlembagaan Malaysia ada begitu begini tapi perlaksanaanya tiada. Beliau juga tegas menyatakan Dr Kassim Ahmad sepatutnya wajib diambil tindakan kerana beliau telah difatwakan sesat dan fahaman murtad oleh banyak negeri.



Suaru ketika Kertas Putih Suruhanjaya Reid pernah menegaskan bahawa walaupun Islam merupakan agama rasmi Persekutuan, hal ini tidak akan menjejaskan kedudukan Persekutuan sebagai negara Sekular.

Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman juga menegaskan, “Saya hendak menjelaskan bahawa negara ini bukan negara Islam sepertimana yang diketahui umum, kita hanya mengakui kedudukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.”

Manakala pandangan Tun Mohd. Suffian pula, Islam diletakkan dalam perlembagaan persekutuan perkara 3(1) supaya bacaan doa boleh dibaca dalam majlis-majlis rasmi seperti Hari Merdeka dan Majlis Pertabalan Yang Dipertuan Agong.


Mengikut Perkara 75, jika berlaku ketidakselarasan diantara mana-mana undang-undang Negeri dengan undang-undang Persekutuan, maka; undang-undang Persekutuan itu akan mengatasi undang-undang Negeri dan undang-undang Negeri itu akan tidak sah setakat yang ketidakselarasan itu. Semestinya Perkara 4 yang menjadi asas kepada kewujudan Perkara 75 ini.

Pandangan berunsur tafsiran Prof Dr Aziz Bari pula apabila ditanya mengenai Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan Aziz berkata: "Peruntukan ini hanya mengingatkan kita yang segala tindakan dan undang-undang perlu akur dengan batasan perlembagaan. Pendeknya undang-undang, termasuk hudud, perlu dilaksanakan dalam kerangka dan skima perlembagaan. Pada hakikatnya peruntukan yang didakwa mengkesampingkan Islam itu sebenarnya hendak mempastikan yang perlembagaan ini benar-benar berguna kepada semua orang sebab sekiranya perlembagaan boleh diketepikan maka ia tidak berguna. Itulah maksud Perkara 4(1)".



Namun berapa kerat peguam sivil mahu menggunakan tafsiran sepertimana Prof Dr Aziz gunakan? Ramai memperguna Perkara 4 untuk mengelakkan perlestarian perlaksanaan hukum Islam.

Perkara 3 dalam Perlembagaan juga hanya dijadikan hujah untuk tujuan ‘temporary’ bukan suatu hujah yang diperjuang untuk penobatan syariah di Malaysia. Buktinya lihat sahaja bagaimana ia dijadikan hujah dalam kes Che Omar bin Che Soh & Anor v Pendakwaraya. Di Mahkamah Persekutuan. Peguam Karpal Singh ketika itu yang mewakili tertuduh telah merujuk kepada perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yangmenyatakan Islam sebagai agama Persekutuan. Beliau berhujah bahawa dalam undang-undang Islam, kesalahan penyeludupan dadah tidak mendatangkan hukuman gantung. Namun, Tun Salleh Abbas membalas hujah: “Malaysia bukanlah negara Islam mahupun negara sekular dan Islam dalam Perlembagaan hanya merangkumi adat istiadat Islam dan upacara Islam sahaja. Inilah hakikat sebenar Islam di Malaysia.






No comments:

Post a Comment

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

PROJEK CELIK anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Taja Mereka anjuran Kindness Malaysia

Rujuk Laman ini untuk membaca tulisan penindasan terhadap umat (seliaan MUDA-Teras)