TUNTUT PAMPASAN LEBIH MUDAH JIKA LAKSANA SYARIAH
SEPENUHNYA
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah (GESA)
Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara
Bagi pemerhati yang berminat mengkaji berkenaan potensi kejayaan
syariah di Malaysia pasti boleh membuat beberapa kesimpulan apabila
membaca makalah bertajuk Tragedi Kilang Coklat yang disiarkan oleh
Majalah Al Ustaz keluaran No. 21 pada halaman 92.
Makalah yang dinukil oleh peguam Mohamad Fadly Dato’ Zakaria ini
mengupas isu kemalangan yang berlaku di sebuah kilang coklat di mana
mangsa adalah seorang pelajar tadika bernama Fikri datang melawat ke
kilang berkenaan bersama rombongan tadikanya.
Disebabkan kecuaian majikan kilang yang tidak menyediakan penjaga
atau pemantau di kawasan memasak coklat panas, tanpa papan tanda
bahaya dan sebagainya menyebabkan adik Fikri (6 tahun) menjadi mangsa
apabila coklat panas terkena pada muka beliau. Lebih memilukan
apabila berlaku pertengkaran antara pihak kilang dengan guru
pengiring dan bantuan kecemasan yang sepatutnya sampai secepat
mungkin hanya hadir 15 minit kemudian.
Melalui tindakan saman melalui undang-undang sivil, adik Fikri selaku
plaintif berjaya menuntut pampasan sebanyak RM 500 ribu untuk
kerugian am, RM 200 ribu untuk pembedahan plastik, RM 300 ribu untuk
ganti rugi penjagaan dan RM 50 ribu untuk ganti rugi teruk.
Ya, melalui undang-undang Tort common law,
pampasan boleh dituntut oleh mangsa atas kes kecuaian (negligence)
disamping majikan kilang berkenaan juga didenda melalui Akta
Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan 1994. Akta ini
merupakan salah satu tanggungjawab majikan untuk mengambil
berat tentang keselamatan dan kesihatan para pekerja ketika bekerja
dan juga orang lain termasuk pelawat yang sah
yang turut berada di kawasan tersebut.
Antara tujuan utama Akta Keselamatan dan
Kesihatan Pekerjaan 1994 adalah untuk memastikan keselamatan,
kesihatan dan kebajikan bukan sahaja kepada pekerja tetapi juga
kepada orang lain yang berada di tempat kerja.
‘Orang lain’ tersebut merujuk
kepada tetamu, pelawat atau sesiapa sahaja
yang mempunyai urusan dengan organisasi
berkenaan.
Disebabkan kegagalan majikan seperti majikan
kilang coklat ini, mereka boleh didenda sebanyak
RM 50,000 atau 2 tahun penjara atau kedua-duanya. Hal
ini termaktub dalam seksyen 15(2) OSHA
1994.
Denda melalui akta yang bersifat pencegahan seperti OSHA 1994 dan FMA
1967 dibayar kepada kerajaan. Kerajaan mendapat untung setiap kali
majikan melakukan kecuaian, pengabaian serta tidak mematuhi peraturan
keselamatan di tempat kerja.
Jadi, bagaimana undang-undang sivil ini mampu membantu meringankan
beban mangsa? Undang-undang jenayah juga kesemua dendanya hanya
menguntungkan kerajaan semata-mata.
Oleh itu mangsa perlu menggunakan saluran
undang-undang Tort berasal daripada undang-undang jenayah
sebagai cara untuk menuntut pampasan. Disebabkan
itulah ibu bapa Fikri mampu memperolehi sejumlah besar pampasan
melalui tindakan saman di mahkamah.
Bagaimana pula syariah Islam membantu dalam isu ini?
Dengan sistem diyat, segala kerugian akibat kecuaian mampu ditampung
melalui pembayaran pampasan kepada si mangsa tanpa perlu bertindak
mengumpul bukti mengabsahkan tuntutan saman pampasan.
Diyat bukanlah hukuman asal. Diyat hanya akan berlaku jika hukuman
qisas digugurkan. Oleh itu, diyat ini adalah sebagai pengganti kepada
hukuman qisas. Oleh itu, pesalah yang digugurkan daripada hukuman
qisas oleh sebab tidak cukup syarat atau bukti tidak akan terlepas
begitu sahaja tanpa membayar ganti rugi kepada mangsa.
Hukuman qisas, diyat dan tort mempunyai persamaan daripada segi hak,
iaitu terdapat manusia disitu. Di dalam qisas dan diyat, terhadap hak
Allah dan hak manusia, akan tetapi hak manusia yang lebih diutamakan.
Manakala di dalam tort hanyalah mementingkan hak manusia semata-mata.
Di dalam hukuman ini, mangsa atau waris atau al aqilah diberi ruang
untuk memaafkan pesalah walaupun tanpa sebarang bayaran.
Merujuk Utusan Malaysia bertarikh 26
Oktober 2007, Siti
Shamsiah Mohd.
Sufi iaitu
Pegawai Penyelidik Pusat Syariah, Undang-Undang dan Sains Politik,
Institut Kefahaman Islam Malaysia menulis
berkenaan sistem diyat dipegang oleh Mazhab Shafie sebagai
asas bagi pembayaran ganti rugi (diyat).
Misalnya menurut Mazhab Maliki dan Hanafi,
diyat akibat kematian
boleh dibayar sama ada dengan emas 1,000 dinar atau perak 12,000
dirham.
Lihat contoh yang dibawakan oleh Dr. Z. A.
Abd. Rahman
Fellow Pusat Syariah & Undang-Undang, IKIM
dalam Utusan Malaysia pada 24 Mei 2000.
Menurut beliau di Arab Saudi sebagai contoh, jika doktor atau pekerja perubatan menyebabkan dengan sengaja
seseorang terkena kuman HIV/AIDS, jika kematian berlaku boleh
dikenakan qisas mengikut
undang-undang syariah.
Sekiranya tindakan yang dilakukan itu timbul daripada perbuatan tidak
sengaja atau cuai, maka jika ia mengakibatkan kecederaan,
pampasan (diyat) hendaklah dibayar kepada
mangsa merangkumi kos perubatan dan jumlah tertentu yang telah
ditetapkan di dalam undang-undang jenayah Islam yang dikenali sebagai
sistem diyat. Begitu juga jika tindakan berkenaan telah
menyebabkan kematian, maka pihak yang melakukan tindakan demikian
perlu membayar pampasan bagi menyebabkan kematian tidak sengaja itu
di dalam jumlah yang ditetapkan berdasarkan sistem diyat yang
menyamai nilai 1,000 dinar wang emas iaitu lebih kurang RM100,000.00
bagi satu kematian.
Kecuaian di tempat kerja misalnya meskipun
kesilapan atau kesalahan yang dilakukan oleh seseorang pekerja itu
bukan atas arahan jelas daripada majikannya, namun pihak majikan
termasuk kerajaan sebagai majikan perlu bertanggungjawab membayar
pampasan kepada pihak yang terlibat lebih-lebih lagi jika tindakan
yang menimbulkan mudarat itu memang dilakukan secara tidak sengaja.
Terdapat beberapa kes yang telah diputuskan Nabi s.a.w dan para
khalifah Al-Rasyidin dalam menangani isu yang hampir serupa. Ini
adalah berdasarkan satu kaedah umum yang diterima pakai di dalam
undang-undang Islam bagi menyelesaikan kes-kes kematian di mana
penyebabnya tidak dapat ditentukan dengan jelas yang menyatakan nyawa
manusia tidak harus dibiarkan tanpa apa-apa pampasan.
Bagaimana pula dengan kerugian akibat penipuan projek atau kegagalan
menyiapkan projek? Melalui undang-undang sivil pampasan boleh
dituntut. Namun melalui syariah lebih mudah kerana ia boleh
dimaktubkan secara automatik tanpa perlu mangsa bersusah payah
memfail saman.
Merujuk kajian PMRAM melalui laman
http://www.manhal.pmram.org/
menyatakan persetujuan antara dua pihak atau lebih di atas
kadar ganti rugi (pampasan) yang berhak ke atas salah satu pihak
apabila pihak yang lain tidak melaksanakan keseluruhan perjanjian
(kontrak) atau tidak melaksanakan sebahagiannya atau terlewat
menyiapkan tuntutan perjanjian (projek) yang telah disepakati pada
tempoh yang ditetapkan. Persetujuan ini kebiasaannya berlaku semasa
akad atau sebagai perjanjian tambahan dengan syarat sebelum
terjadinya sesuatu kerosakan.
Disyaratkan untuk dikenakan penalti ialah apabila berlakunya
kesilapan dari sebelah pihak, kesilapan ini mungkin terjadi akibat
tidak menyempurnakan projek yang diberikan seperti yang dikehendaki,
ataupun binaan yang dibuat mempunyai kecacatan seperti keretakan
dinding.
Akan tetapi, kecuaian ini hanya dikira
sekiranya projek yang dipersetujui itu didalam kemampuan untuk
dilaksanakan (setakat dipraktikkan).
Sekiranya tidak mampu untuk dilaksanakan, maka pihak tersebut
tidak dikira melakukan kecuaian. Contohnya barang yang dikehendaki
untuk dihantar kepada syarikat tertentu adalah barang yang perlu
diimport dari luar Negara, tetapi kerajaan tidak benarkan proses
import ini berlaku kerana faktor peperangan atau hal diplomasi,
dalam hal ini pihak yang melaksanakan tanggungjawab ini tidak dikira
cuai kerana masalah ini diluar bidang kuasanya.
Kesimpulannya pampasan melalui diyat perlu difahamkan kepada rakyat.
Ramai yang hanya memahami konsep diyat melalui kes-kes bunuh balas
yang diturunkan ke peringkat pampas tanpa mengetahui kecuaian,
kecederaan tanpa niat juga boleh dituntut melalui diyat. Dunia hari
ini seolah-olah menswastakan tugasan memberi pampasan kepada mangsa
kepada syarikat insuran dan takaful. Itu pun jika mangsa merupakan
pencarum insuran/takaful. Sewajarnya konsep manfaat kepada mangsa
bukan konsep yang dijaja ala kapitalis melalui insuran atau takaful,
sistem syariahlah yang membela semua rakyat tanpa perlu bergantung
kepada insuran/takaful.
Melalui konsep pampasan yang dibayar kepada mangsa tanpa si mangsa
perlu bersusah payah menfail saman kerugian ianya lebih praktikal
berbanding permohonan saman melalui mahkamah sivil. Malah pihak yang
cuai dalam akta tertentu mungkin hanya membayar denda kepada
kerajaan. Si mangsa hanya termenung mengenang nasib tanpa pembelaan.
Wacana berkenaan diyat dan sebagainya pelru diperluaskan lagi.
Bertam Putra
7 Januari 2014
10.16 malam
No comments:
Post a Comment