Isu Kewangan Islam; Sampai bila
harus ke Mahkamah Sivil?
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah
(GESA)
Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara
Bukan sehari dua
Malaysia mengiktiraf sistem kewangan Islam berlandaskan syariah.
Sistem
perbankan Islam
telah mendapat tempat di Malaysia sejak 1983 lagi, apabila
tertubuhnya
Bank Islam
Malaysia Berhad sebuah bank Islam
pertama di Malaysia.
Lebih 30 tahun ia dilaksanakan secara ‘legal’ dan ini bermakna
sistem kewangan Islam Malaysia boleh dianggap usia matang dan mantap.
Kepercayaan
masyarakat Malaysia bukan sahaja kaum Islam malah bukan Islam juga
mulai menceburi perbankan Islam setelah melihat ketahanannya
menghadapi badai ekonomi dunia. Menurut Zulkifli
Hasan
daripada fakuti Undang-undang dan Syariah USIM,
industri
perbankan
Islam
di Malaysia berkembang pada kadar 10 hingga 15 peratus setahun
manakala
sebaliknya, sektor perbankan konvensional yang diwakili oleh
bank-bank
yang sama
saiznya menyaksikan deposit purata tahunan mengembang lima peratus,
ekuiti enam
peratus, pelaburan empat peratus dan aset enam peratus3
. Tambahan
pula semasa
kegawatan ekonomi yang melanda Asia pada tahun 1997 dan 1998 sektor
perbankan
Islam
di Malaysia terus berkembang sedangkan bank-bank konvensional
mencatatkan
pertumbuhan negatif.
Namun begitu GESA melihat senario
ini dalam perspektif perlaksanaan kesyumulan syariah. Sejauhmana
perlaksanaan undang-undang kewangan Islam ini berlaku secara
menyeluruh tanpa ada campur tangan sekularisme.
Penulis merujuk
tulisan Najahudin
Lateh
yang
dibentangkan dalam Seminar Syariah & Undang-undang
Peringkat
Kebangsaan yang diadakan pada 2-3 November 2010 di USIM.
Kata beliau kerangka
perundangan sistem kewangan Islam
di Malaysia masih lagi tertakluk kepada
undang-undang
Sivil
dan terkongkong oleh sekular.
Hal ini
kerana Perlembagaan Persekutuan yang membahagikan bidang
kuasa negeri
dan pusat telah meletakkan Mahkamah Syariah tidak mempunyai kuasa
untuk
mendengar
kes-kes pertikaian berkaitan kewangan Islam.
Perkara ini menyebabkan banyak
tafsiran
mahkamah sivil berkaitan kontrak dan aplikasi kewangan Islam
yang bertentangan
dengan prinsip
syariah dan masih tertakluk dengan undang-undang Inggeris.
Menurut Dr.
Zulkifli bin Mohamad Al-Bakri,
Ahli
Jawatankuasa Syariah Bank Muamalat Malaysia Berhad
pula, masyarakat
hari ini termasuk golongan
Muslim melihat
produk perbankan Islam
tidak jauh beza daripada produk konvensional yang menawarkan produk
simpanan, pelaburan dan pinjaman. Mereka
tidak meahami konsep dan falsafah ekonomi secara syariah.
Malah perbankan Islam
dikatakan sebagai hasil pengubahsuaian konsep dan amalan perbankan
konvensional agar patuh kepada Syariah. Kesannya, amalan ini
menyebabkan potensi dan fungsi sebenar kontrak-kontrak Islam
tidak digunakan secara sepenuhnya dan amalan perbankan Islam
dilihat secara luaran atau dari pandangan kasar menyerupai amalan
perbankan konvensional. Lebih
menyedihkan dalam
beberapa kes pertikaian transaksi perbankan Islam
di mahkamah sivil, hakim (bukan
aliran syari’e) beranggapan
bahawa pembiayaan Islam
sama seperti pinjaman konvensional.
Penulis juga
merujuk Jurnal
Undang-undang
dalam makalah bertajuk Sistem
Kewangan Islam
di Malaysia: Perlukah ke
Mahkamah'Syariah?
(Islamic
Financial System in Malaysia: A Needfor Recource to Syariah Court?)
tulisan Jasri Jamalruzian Markom. Menurut tulisan imiah itu, kerangka
perundangan kewangan Islam
didasari oleh Periembagaan Persekutuan iaitu urusniaga perbankan
adalah tertakluk kepada perundangan Persekutuan. Justeru itu, semua
undang-undang
berkaitan urus niaga kewangan Islam
mestilah digubal mengikut prosedur yang telah ditentukan di Parlimen.
Hasilnya Akta Bank Islam
1983 telah digubal untuk mengeluarkan lesen urus niaga perbankan
Islam.
Akta ini juga mendefinisikan urus niaga perbankan Islam
adalah tertakluk
kepada undang-undang Syariah. Pada tahun 1983
juga Akta
Pelaburan Kerajaan 1983 telah diluluskan bagi membolehkan kerajaan
membuat pelaburan kepada Bank Islam
melalui mekanisme Qardul Hasan. Pada tahun berikutnya, Akta Takaful
1984 telah
digubal untuk memberi laluan kepada urus niaga takaful di Malaysia.
Sepuluh tahun kemudian
Akta
Suruhanjaya Sekuriti telah digubal bagi mengawal pasaran modal di
Malaysia termasuk
pasaran modal Islam.
Akta-akta yang bersifat peraturan
ini perlu disokong dengan undang-undang substantif seperti Akta
Kontrak 1950 yang mengawal kandungan kontrak jual beIi Islam,
Kanun Tanah
Negara 1960 dan beberapa
undang-undang
yang lain.
Jika ada
pertikaian berkaitan perbankan Islam di manakah kuasa Mahkamah
Syariah? Walau
pindaan telah dibuat ke atas Perkara tersebut yang memasukkan fasal
121(1a)
yang memperuntukkan bidang kuasa Mahkamah Syariah. Namun begitu,
peruntukan tersebut tidak mempunyai bidang kuasa.
Kuasa ruang
lingkup mahkamah syariah Malaysia memang cukup menyedihkan. Dalam
Senarai 2,
Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan
menetapkan
beberapa isu mal sahaja serta pertikaian berkaitan
orang Islam
sahaja tertakluk kepada bidang kuasa Mahkamah
Syariah.
Bagaimana jika
ingin dibawa juga kes perbankan Islam ke Mahkamah Syariah? Halangan
wujud apabila Seksyen 3
dan 5 Akta Undang -undang Sivil menyatakan
bahawa common
law akan
dirujuk dan digunapakai oleh
mahkamah sivil
ke atas isu -isu berkaitan hal komersial (lex
mercatoria)
seperti perbankan, insurans, agensi, syarikat,
urusan
perdagangan dan lain -lain.
Halangan
seterusnya ialah Senarai 1 Jadual
Kesembilan Perlembagaan Persekutuan
menetapkan
bahawa hal ehwal kewangan adalah tertakluk di
dalam bidang
kuasa Parlimen dan kerajaan persekutuan.
Ia juga disokong
oleh Perkara 74
Perlembagaan Persekurtuan.
Satu kes
Mahkamah Sivil dalam kes perbankan Islam
boleh dijadikan indikator.
Dalam kes Bank Islam
Malaysia Berhad v Adnan Omar
di mana Mahkamah Tinggi telah memutuskan bahawa Mahkamah Sivil
mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes-kes
berkaitan dengan perbankan Islam.
Dalam kes ini Hakim N.H. Chan menyebutkan bahawa:
The Civil Courts have
jurisdiction to hear all cases falling under the Federal List. Thus,
banking and its related matters fall within the ambit ofthe Federal
List, i.e. the Civil Courts have the authority to decide on the
matter.
Kes Bank Islam
Malaysia berhad vs.Adnan Omar [1994] 3 AMR 2291
Kes ini melibatkan pembiayaan
secara BBA. Dalam kes ini
Mahkamah
Tinggi telah memutuskan bahawa mahkamah
sivil
mempunyai bidang kuasa untuk membicarakan kes
perbanbankan
dan perkara yang berkaitan dengannya
termasuklah
perbankan Islam.
Malah hakim telah tersilap
dengan merujuk pembiayaan secara BBA (Bai' Bithaman Ajil -perjanjian jual beli balik) sebagai pinjaman konvensional.
dengan merujuk pembiayaan secara BBA (Bai' Bithaman Ajil -perjanjian jual beli balik) sebagai pinjaman konvensional.
Walaupun kes-kes perbankan muamalat
adalah berasaskan prinsip-prinsip Islam,
tetapi ia masih ditadbirkan di dalam lingkungan sistem keadilan
sivil. Justeru itu, mana-mana peguambela dan peguamcara dibenarkan
hadir untuk kes-kes perbankan Islam
tersebut asalkan mereka mempunyai kelayakan di bawah Akta Profesion
Undang-undang 1976.
Persoalannya ialah adakah
hakim dan peguam
Mahkamah Sivil mempunyai pengetahuan yang cukup dalam bidang
perbankan Islam
untuk menentukan supaya keputusan-keputusan yang akan dibuat tidak
bercanggah dengan kehendak syariah Islam?
Misalnya dalam
hal kepakaran ilmu Islam, syariah di Malayia sekali lagi diperekeh
apabila hakim tidak merujuk kepada yang arif. Walaupun
Seksyen 16B , Akta Bank Negara 1968 menghendaki supaya
hakim-hakim Mahkamah Sivil merujuk perkara berkaitan hukum Islam
kepada Majlis Penasihat Syariah Kebangsaan di Bank Negara tetapi ia
tidak dipatuhi.
Majlis Penasihat Syariah Bank
Negara (MPS)
adalah
autoriti tertinggi di dalam
sistem
kewangan Islam
Malaysia.
Merujuk Akta
Bank Negara Malaysia 2009,
Seksyen 55
menyatakan pihak Bank
dan institusi kewangan hendaklah merujuk MPS
dalam hal pertikaian dan laras syariah.
Manakala Seksyen
56 menegaskan
Mahkamah atau
Penimbangtara perlu merujuk MPS dalam isu
Syariah.
Dalam Seksyen
58
pula menyatakan keputusan
MPS lebih tinggi daripada komiti Syariah lain.
Misalnya dalam
kes Affin Bank Berhad vs
Zulkijli Abdullah,
Mahkamah
enggan merujuk kepada Majlis Penasihat Syariah Kebangsaan
Walaupun Akta
Bank Negara 1968 meminta hakim merujuk Majlis Penasihat Syariah
Kebangsaan atau kemudiannya ditubuhkan MPS, ianya sebenarnya dengan
cara mahkamah
ivil
boleh berpendapat
bahawa kes
tidak
melibatkan isu Syariah.
Mahkamah sivil
masih boleh melakukan
semakan
kehakiman berdasarkan ‘inherent
jurisdiction’
MPS adalah merupakan unit daripada
Badan
Eksekutif (Bank Negara).
MPS tidak
memiliki kuasa memberi
keputusan
muktamad sepertimana
badan
kehakiman.
Dalam isu lain, perlembagaan yang
memberi kuasa kepada Mahkamah Sivil untuk
membicarakan kes-kes kewangan Islam
seolah-olah mengenetepikan peranan hakim syariah
dan peguam
syarie. Ini sepatutnya tidak berlaku kerana pentafsiran muamalat
Islam
hendaklah
dilakukan oleh
ahli dalam bidang tersebut dan bukannya hakim serta peguam sivil yang
biasanya lebih
merujuk kepada tafsiran konvensional dan bukannya atas prinsip
syariah.
Oleh itu, langkah uutuk meluaskan
kuasa Mahkamah Syariah sedia ada atau sekurangnya menubuhkan
mahkamah khas untuk kes-kes perbankan Islam
amat tepat. Walau bagaimanapun perlulah dipastikan bahawa hakim-hakim
yang diberi tanggungjawab untuk mendengar kes-kes di mahkamah itu
mempunyai kepakaran yang tinggi dalam hal berkaitan perbankan Islam.
Dari aspek lain, kita juga melihat
‘double standard’ juga berlaku melalui Seksyen 3 (1) Akts
Bank Islam 1983
yang
membataskan lesen perbankan Islam
hanya kepada ‘company’ (perbadanan) yang di
bawah Akta
Syarikat 1965. Ini menyebabkan Bank
Rakyat sebuah
bank yang
mengaplikasikan
prinsip Islam
tidak boleh beroperasi seperti Bank Islam
kerana Bank Rakyat
tertakluk
kepada Akta Persatuan Koperasi 1993 dan Akta Bank Rakyat 1978 dan
bukannya
Akta Syarikat
1965.
Sebagai penutup
penulis sekali lagi membawa cadangan Najahudin
Lateh
dalam kertas kerjanya untuk direnungi oleh semua pencinta syariah.
Pertama pinda
Perlembagaan Persekutuan terutama Perkara 74 (2) dan Jadual
Kesembilan,
Senarai I (Senarai Persekutuan) dan akta-akta berkaitan supaya
undang-undang
Islam secara
menyeluruh termasuk sistem muamalat Islam
dimasukkan dalam Senarai
Persekutuan.
Ini bagi membolehkan sistem kewangan Islam
dapat beroperasi dan Mahkamah
Syariah diberi
bidang kuasa mendengar kes-kes berkaitan kewangan dan muamalat Islam.
Kedua
tafsiran yang luas
berkaitan
bidang kuasa Mahkamah Syariah pada klausa ‘hukum syarak’ dalam
Jadual
Kesembilan,
Senarai II (Senarai Negeri) merangkumi bidang kewangan Islam
dan bukan
terbatas
kepada undang-undang keluarga dan diri sahaja.
Langkah tambahan
boleh diambil
adalah menggubal perundangan kewangan
Islam seperti
undang-undang kontrak, jual beli atau syarikat yang sememangnya wujud
dalam
muamalat Islam
bagi mengantikan Akta Kontrak 1950, Akta Sewa Beli 1956 dan Akta
Syarikat
1965.
Pinda
juga Seksyen 3
dan Seksyen 5 (1) Akta Undang-undang Sivil 1956 yang
memperuntukan
bahawa mahkamah boleh mengguna pakai undang-undang Inggeris jika
tiada
peruntukkan
undang-undang dalam persoalan atau isu berkaitan bank dan perbankan
sama ada
dengan (i) menghapuskan akta tersebut; atau (ii) memasukkan
undang-undang Islam
sebagai rujukan mahkamah terutama kes melibatkan isu syariah.
Jika benar sesebuah kerajaan komited
dan optimis dengan keberkensanan ekonomi Islam memakmurkan ekonomi
negara, mereka wajar mencuba mengikuti saranan ahli akademik dan
pakar undang-undang untuk memperkasakan sistem ekonomi Islam yang
dijamin syuarga bagi pengamalnya bukan sekadar ‘survival’
duniawi.
11.27
13 Januari 2014
Bertam
No comments:
Post a Comment