Kuasa
Mahkamah Syariah; bagai berumah tanpa isi
Muhammad
Nuruddin Bashah
Aktivis
Gerakan Sokong Syariah (GESA)
Unit
Kajian Ilmiah MAPIM Utara
Tahun
1786
tidak memberi erti kepada sesiapa yang tidak peka dengan perkembangan
syariah tanahair kita. Tahun ini adaah titik mula
kedatangan Inggeris mengambil Pulau Pinang serta
menjadi titik
mula usaha penghakisan
Undang-undang Islam.
British
yang membangunkan Common Law
menganggap Pulau Pinang atau
nama lamanya Tanjung Bidara ketika
itu tidak mempunyai
sebarang sistem perundangan dan mendakwa undang-undang Islam yang
diamalkan adalah zalim.
Bantahan
demi bantahan oleh penduduk tempatan, para peniaga Islam, Sultan dan
ulama’ menyebabkan pada
1880 Inggeris mula a bersetuju menggubal Ordinan Perkahwinan
Mohammedan No. 5 Tahun 1880. (kahwin & cerai umat Islam). Hal
ini juga bermulanya isu kuasa Mahkamah Syariah hanya melibatkan isu
rumah tangga, secara simbolik bermakna tidak boleh keluar daripada
pagar rumah tangga orang Melayu.
Pada
tahun 1948
tahun di mana gerakan Islam diharamkan di Tanah Melayu,
Ordinan
Mahkamah Persekutuan dan sistem kehakiman persekutuan memisahkan
Mahkamah Syariah dari hierarki mahkamah. Pada masa pemerintahan kuasa
asing, segala urusan agama diberi kuasa kepada raja-raja Melayu
tetapi terhadap bidang yang terbatas seperti perkahwinan, adat
istiadat, dan agama.
Inilah bahana sekularisasi.
Selepas
merdeka penjajah meninggalkan kita tetapi dengan bagasi perundangan
yang sarat dengan tali hayat Common Law dan Liberalisme Sekular.
Misalnya jelas kelihatan dalam Perlembagaan Tanah Melayu, Perkara
4(1)
dimasukkan bertujuan
untuk
mempastikan
perkara 3(1) tidak menguntungkan Islam
dan
mengukuhkan sekularisme di Malaysia.
Perkara
4 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa :
“Perlembagaan
Persekutuan ini adalah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa
undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka dan yang
berlawanan dengan Perlembagaan hendaklah terbatal setakat mana yang
berlawanan itu”
Peruntukan
inilah yang digunakan oleh pemimpin tertentu untuk menghalang
perlaksanaan enakmen hudud di Kelantan dan Terengganu.
Peruntukan
ini menyebabkan kerajaan negeri tidak boleh
menghalang
apa-apa tindakan kerajaan pusat dan juga
Parlimen.
Begitu juga dengan Dewan negeri, ia tidak
boleh
meluluskan sebarang Enakmen yang bertentangan
dengan
perlembagaan atau di luar kuasa masing-masing,
khususnya yang
berhubung dengan agama Islam.
Tulisan
kali ini sebenarnya adalah untuk mengupas analogi rumah tanpa isi.
Mahkamah Syariah di Malaysia memang wujud daripada Mahkamah Tinggi
Syariah hingga ke Mahkamah Rendah. Mahkamah Syariah bagaikan sebuah
rumah agam yang indah dan kukuh.
Kehebatan
mahkamah Syariah ditambah lagi dengan peruntukan Perkara 121 (1A)
iaitu Mahkamah ini setaraf dengan Mahkamah Sivil dan keputusannya
tidak boleh digugat oleh Mahkamah Sivil.
Jika
kita mengabaikan peruntukan Perkara 4 (1) masih relevan untuk
dilaksanakan syariah kerana Akta Mahkamah Syariah 1965 telah wujud
walaupun mungkin agak terbatas.
Jadi
di mana masalahnya? Masalahnya ialah
- di mana bidang kuasa Mahkamah Syariah?
- Berapa hukuman maksima atau bentuk hukuman yang boleh dilaksanakan?
Apabia berbahas dua perkara diatas,
jelas Mahkamah Syariah memang dibina bagaikan rumah yang kukuh tetapi
tiada isi, perabot, kemudahan dan sebagainya. Ia hanya rumah kosong
tanpa manfaat yang sewajarnya.
Menurut
Abdul Basir
Alias
dalam bukunya Ancaman
Nasionalis
Sekular
Ekstrim di Malaysia
, dalam soal
agama, di
dalam Perlembagaan Persekutuan walaupun
ianya berada di bawah
senarai negeri
iaitu dalam Jadual Kesembilan, Senarai
Dua (Senarai
Negeri) tetapi bidangkuasa pusat lebih luas
dan mungkin
bercanggah dengan kepentingan negeri.
Misalnya,
jika Dewan Undangan Negeri meluluskan
satu Enakmen
Undang-undang Islam yang berlawanan
dengan
perlembagaan atau lebih daripada bidangkuasa
yang telah
diperuntukkan, maka enakmen itu akan
terbatal dan
undang-undang persekutuan dikira
sah
kerana wujudnya Perkara 4 (1).
Menurut
Syeikh Ghazali
Ab. Rahman (1988)
dalam tulisan beliau "Perlaksanaan
Undang-undang Islam Di
Negeri-negeri
di Malaysia dan Masalah-Masalah yang Dihadapi" menyatakan
Enakmen
Pentadbiran Hukum Syarak (Selangor)
1952 merupakan
enakmen pertama yang digubal untuk
mengatur
pentadbiran Undang-undang Islam di Malaysia.
Ia
bertujuan membataskan pemakaian Undang-undang
Islam supaya
terhad kepada orang-orang Islam di dalam
tiga bidang
sahaja iaitu undang-undang Keluarga, Warisan
dan
beberapa kesalahan Ta'zir.
Enakmen ini meligitmasikan hasrat peminggiran kuasa Mahkamah Syariah
yang mengehadkan kuasa Mahkamah.
Bidangkuasa
Kerajaan Persekutuan.
JADUAL
KESEMBILAN
Senarai
I—Senarai Persekutuan
4.
Undang-undang dan tatacara
sivil dan jenayah dan pentadbiran keadilan,
termasuk—
(a)
Keanggotaan dan susunan semua mahkamah selain Mahkamah Syariah;
(b)
Bidang kuasa dan kuasa semua mahkamah itu;
(c)
Saraan dan keistemewaan lain hakim dan pegawai yang mengetuai
mahkamah itu;
(d)
Orang yang berhak menjalankan amalan di hadapan mahkamah itu;
(e)
Tertakluk kepada perenggan (ii), perkara yang berikut:
(i)
Kontrak; perkongsian, agensi dan kontrak khas yang lain; majikan dan
perkhidmat; rumah inapan dan tuan rumah inapan; perbuatan salah boleh
dakwa; harta dan pindah hakmiliknya serta hipotekasinya, kecuali
tanah; bona vacantia; ekuiti dan amanah; perkahwinan, perceraian dan
kesahtarafan; harta dan taraf perempuan bersuami; pentafsiran
undang-undang persekutuan; surat cara boleh niaga; akuan berkanun;
timbang tara; undang-undang persaudagaran; pendaftaran perniagaan dan
nama perniagaan; umur dewasa; budak-budak dan orang belum dewasa;
pengangkutan; pewarisan, berwasiat dan tidak berwasiat; probet dan
surat kuasa mentadbir; kebankrapan dan ketidakmampuan bayar; sumpah
dan ikrar; batasan; penguatkuasaan bersaling penghakiman dan
perintah; undang-undang keterangan;
(ii)
perkara yang disebut dalam perenggan (i) tidak termasuk undang-undang
diri Islam yang berhubungan dengan perkhawinan, perceraian,
penjagaan, nafkah, pengangkatan, kesahtarafan, undang-undang
keluarga, alang atau pewarisan, berwasiat dan tidak berwasiat;
(f)
Rahsia rasmi; perbuatan rasuah;
(g)
Penggunaan atau penunjukkan jata, lambang kebangsawanan, bendera,
lambang, pakaian seragam, darjah kebesaran dan bintang kehormatan
selain bagi sesuatu Negeri;
(h)
Pewujudan kesalahan berkenaan dengan mana-mana perkara yang termasuk
dalam Senarai Persekutuan atau yang diperkatakan oleh undang-undang
persekutuan;
(i)
Tanggung rugi berkenaan dengan mana-mana perkara dalam Senarai
Persekutuan atau yang diperkatakan oleh undang-undang persekutuan;
(l)
Pertaruhan
dan loteri.
Bagi
bidangkuasa negeri,
Jadual
Kesembilan
Senarai
II—Senarai Negeri
1.
Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan
Putrajaya, hukum Syarak dan undang-undang diri dan keluarga bagi
orang yang menganut agama Islam, termasuk hukum Syarak yang
berhubungan dengan pewarisan, berwasiat dan tidak berwasiat,
pertunangan, perkhawinan, perceraian, mas kahwin,nafkah,
pengangkatan, kesahtarafan, penjagaan, alang, pecah milik dan amanah
bukan khairat; Wakaf dan takrif serta pengawalseliaan amanah khairat
dan agama, pelantikan pemegang amanah dan pemerbadanan orang
berkenaan dengan derma kekal agama dan khairat, institusi, amanah,
khairat dan institusi khairat Islam yang beroperasi keseluruhannya di
dalam Negeri; adat Melayu; Zakat, Fitrah dan Baitulmal atau hasil
agama Islam yang seumpamanya; masjid atau mana-mana tempat sembahyang
awam untuk orang Islam, pewujudan dan penghukuman kesalahan yang
dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap perintah
agama itu, kecuali berkenaan dengan perkara yang termasuk dalam
Senarai Persekutuan; keanggotaan, susunan dan tatacara mahkamah
Syariah, yang hendaklah mempunyai bidang kuasa hanya ke atas orang
yang menganut agama Islam dan hanya berkenaan dengan mana-mana
perkara yang termasuk dalam perenggan ini, tetapi tidak mempunyai
bidang kuasa berkenaan dengan kesalahan kecuali setakat yang
diberikan oleh undang-undang persekutuan; mengawal pengembangan
doktrin dan kepercayaan di kalangan orang yang menganut agama Islam;
penentuan perkara mengenai hukum dan doktrin Syarak dan adat Melayu.
(c)
Permit dan lesen untuk mencari gali bagi lombong; pajakan melombong
dan perakuan melombong;
(e)
Pindah hakmilik tanah, gadai janji, pajakan dan gadaian berkenaan
dengan tanah; isemen ; dan
(f)
Rad; harta karun tidak termasuk benda purba.
3.
Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan
Putrajaya, pertanian dan perhutanan, termasuk—
(a)
Pertanian dan pinjaman pertanian; dan
(b)
Hutan.
5.
Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan
Putrajaya, perkhidmatan lain yang berciri tempatan, iaitu:
(f)
Pelesenan
panggung, panggung wayang dan tempat hiburan awam.
Jadual
Kesembilan Perlembagaan Persekutuan
mengandungi Senarai Persekutuan,
Senarai Negeri dan Senarai Bersama
seperti di atas.
Parlimen
menggubal undang-undang dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Bersama
manakala Dewan Undang Negeri menggubal undang-undang dalam Senarai
Negeri dan Senarai Bersama. Jadi
negeri hanya mampu membuat undang-undang Syariah sekadar yang ada
dalam senarai Jadual Kesembilan ini.
Jadual
inilah yang mengehadkan bidang kuasa perlaksanaan syariah oleh
negeri-negeri. Walaupun memiliki mandat, mandat itu pula terbatas.
Perkara
jenayah terletak di dalam item 4 Senarai Persekutuan. Jika
undang-undang hudud tertentu seperti mencuri ingin digubal oleh Dewan
Undang Negeri,
pindaan terhadap Item 4 ini perlu
dilakukan terlebih dahulu.
Bagi
Senarai Persekutuan, Undang-undang kontrak, jenayah, tort dan
lain-lain adalah terletak di bawah Senarai
Perundangan Persekutuan.
Dalam
hal kewangan Islam, Senarai 1 Jadual Kesembilan Perlembagaan
Persekutuan juga menetapkan bahawa hal
ehwal kewangan adalah tertakluk di dalam bidang kuasa Parlimen dan
kerajaan persekutuan. Ia juga disokong oleh Perkara 74 Perlembagaan
Persekutuan. Hal ini menjadi punca kes kewangan
Islam diselesaikan di Mahkamah Sivil bukannya di Mahkamah Syariah.
Menurut
Persatuan
Peguam Syarie Malaysia (PGSM)
masalah
isi kandungan Jadual Kesembilan, Senarai 2, Perenggan 1,
diterjemahkan sebagai syarat
awal dalam pelbagai enakmen negeri yang mengawal bidang kuasa
mahkamah syariah.
Perlembagaan
mesti dipinda untuk membuang keterbatasan Jadual 9, Senarai 2,
Perenggan 1, khasnya dalam permasalahan berhubung pertembungan hak
antara orang Islam dan bukan Islam.
Kadar
hukuman juga menjadi dilema hakim-hakim syariah yang faham hukuman
cara Islam. Kadar hukuman itu ditentukan oleh Akta
Mahkamah
Syariah 1965. Ia
memperuntukkan bahawa Mahkamah Syariah hanya
boleh
menjatuhkan hukuman maksimum RM5000.00 denda, ataupun penjara
maksimum 3 tahun ataupun sebatan 6 kali ataupun gabungan antara
hukuman-hukuman berkenaan.
Untuk menambah
keberkesanan perlaksanaan syariah, senarai negeri Jadual Kesembilan
perlu ditambah agar seimbang dengan bidang kuasa kerajaan pusat yang
menyelia Mahkamah Sivil. Kadar hukuman juga perlu diubah dalam Akta
Mahkamah Syariah 1965 untuk memastikan kadar hukuman menyerupai hudud
dan qisas dipraktikkan.
Bertam
12.34
malam
24
jan 14
No comments:
Post a Comment