Akta Undang-undang Sivil 1972
dan peranan mengurang pengaruh Undang-Undang Syariah
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokongan Syariah (GESA)
Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara
Ramai
mungkin kurang menyedari status perundangan Malaysia diklasifikasikan
sebagai negara dengan sistem Undang-undang
‘common’
bercampur
dengan
Undang-undang berasas
agama.
Antara negara yang sedarjah dengan Malaysia adalah Qatar, Brunei,
Pakistan, India dan Nigeria.
Walaupun
Mahkamah sekular di Malaysia digelar mahkamah sivil, ia bukan
bermakna Malaysia ‘menganut’ Civil Law. Civil Law yang dianuti
oleh majoriti negara antarabangsa merujuk kepada
undang-undang yang berdasarkan undang-undang Roman
yang diamalkan di kebanyakan negara-negara Eropah
atau disebut Undang-undang Europe Continental atau istilah
‘Rechtsstaat’.
Malaysia
mengambil Common Law kerana ia dijajah oleh British yang mengamalkan
Common Law. Tetapi dalam Common Law terbahagi kepada dua iaitu akta
sivil (perkara am, kontrak, tanah, syarikat dan lain-lain) serta
kanun jenayah (criminal code). Jadi istilah sivil di sini merujuk
pengamal mahkamah sekular menjadi medan bicara kes sivil.
Tulisan
kali ini cuba mengupas secara umum kesan kehadiran Akta Undang-Undang
Sivil 1956 (semakan 1972) terhadap perundangan syariah di Tanah
Melayu.
Setahun
sebelum British meninggalkan Malaya Civil
Law Act 1956
dikanunkan. Ia memperuntukkan bahawa “Common
Law of
England” dan “the rules of equity” seperti yang berkuatkuasa di
England pada 7
April 1956 hendaklah di pakai, melainkan jika ianya
didapati tidak
sesuai dengan keadaan di sini. Demikian juga dengan
undang-undang
perdagangan. Peruntukan ini juga terpakai di Sabah
dan Sarawak.
Namun menurut Prof Aziz Bari, perinsip ini bukan bermakna kesemua
Common Law Inggeris diborong masuk melainkan jika tiada undnag-undang
tempatan dalam hal tertentu. Namun begitu ia masih sebuah cek kosong
yang membenarkan kebanjiran keputusan Mahkamah Inggeris ke dalam
perbendaharaan mahkamah sekular Malaysia.
Benar
kata Dato’
Abdul Hamid bin Haji Mohamad
(Hakim
Mahkamah Rayuan, Malaysia)
bahawa pembahagian
antara “mahkamah syariah” dengan “mahkamah sivil” adalah
jelas
berdasarkan peruntukan 121 (1A).
Tetapi, pembahagian antara “undang-undang Islam” dengan
“undang-undang sivil” tidaklah sejelas yang kerap dianggapkan.
Dato’
Abdul Hamid juga mempersoal isu
mengapa setahun sebelum
memberi
kemerdekaan kepada Malaya (pada masa itu) undang-undang
Akta Undnag-Undang Sivil 1956
dibuat. Adakah pihak British ingin memastikan bahawa
Malaya yang
merdeka akan terus memakai “Common
Law of
England”dan “the rules of equity” sepertimana
British ingin pastikan
pemakaian
“basic law”
di Hong Kong apabila proses
penyerahan
balik
ke China?
Common
Law ada semangat dan egonya tersendiri. Undang-undang Inggeris
merupakan hasil dari suatu tradisi yang panjang dalam perjalanan
sejarah, dan tidak terganggu oleh Revolusi
bermula sejak tahun
1066 M
sebelum
penaklukan Norman, hingga kini.
Pada Common
Law ciri
tradisionalnya
ditekankan. Hal ini menyebabkan doktrin Akta Undang-Undang Sivil 1956
cukup berkesan meresap ke dalam penghakiman tempatan walaupun puluhan
tahun penjajah meninggalkan kita.
Akta
ini menentukan bahawa apabila tidak ada peruntukan tentang sesuatu
kes yang dibuat maka undang-undang Common
Law Inggeris
dan kaedah Equity yang ditadbirkan di England pada 7 April 1956
hendaklah diterima pakai di Semenanjung Malaysia.
Sebenarnya
ini membawa maksud,
setelah kejatuhan kerajaan Turki ‘Uthmaniyyah, negara
umat Islam yang
bernaung di bawah panji Turki benar-benar
dijajah jiwa dan fizikal, sehinggakan undang-undang yang ingin
dilaksanakan di dalam Negara mereka pun diganggu gugat
penjajah.
Misalnya,
sekiranya undang-undang tempatan berhubung dengan prinsip
undang-undang
tertentu
tidak ada, maka seksyen 5(1) Akta Undang-undang Sivil 1956 (Semakan
1972) menyebutkan seperti berikut:
“Dalam
segala masalah atau isu yang timbul atau yang perlu diputuskan di
dalam negeri-negeri selain Melaka dan Pulau Pinang mengenai
undang-undang perkongsian, perbadanan, bank dan urusan bank,
prinsipal dan ejen, pembawa melalui udara, darat dan laut, insurans
laut, averej, insurans nyawa dan kebakaran dan mengenai undang-undang
persaudaraan umumnya, undang-undang yang harus ditadbirkan hendaklah
sama sebagai yang ditadbirkan di England dalam perkara yang sama pada
tarikh berkuatkuasa Akta ini…”
Menurut
peruntukan Akta Undang-Undang Sivil 1956
juga , Common
Law yang
menjadi kiblat
kepada Malaysia ialah Common
Law yang
digunakan di England sebelum 7 April 1956 bagi Semenanjung Malaysia,
1 Disember 1951 bagi Sabah dan 12 Disember 1949 bagi Sarawak.
Suatu
ketika Prof.
Ahmad Ibrahim
pernah menggesa
supaya parlimen membubar undang-undang sivil yang bercanggah dengan
prinsip keadilan dan diganti dengan undang-undang Islam.
Menurut
beliau Akta Undang-Undang Sivil 1956 perlu dipinda supaya tidak
memerlukan Mahkamah Sivil merujuk kepada Common
Law England
dan kaedah- kaedah ekuiti yang ditadbirkan di England. Cadangan
beliau pula
Mahkamah Sivil hendaklah diberi kuasa mengadakan dan mengikut Common
Law
Malaysia, yang
boleh diubahsuaikan dengan merujuk kepada hukum syarak, apabila
pihak-pihak di dalam suatu kes itu ialah orang Islam.
Misalnya
dalam akta-akta tertentu tanpa diubah kepada nama Islam, dimasukkan
nilai dan semangat Islam secara bebas tanpa pelru mengimport prinsip
Inggeris.
Beliau
juga
mengesyorkan
supaya undang-undang sedia ada tentang hukum balas dipinda jika wali
atau ahli waris memberi kemaafan
berdasarkan hukum Diyat.
Begitu
juga berdasarkan
Seksyen 27
Akta Undang-Undang Sivil mengenai hak jagaan kanak-kanak yang
memerlukan rujukan dibuat kepada undang- undang di England hendaklah
dimansuhkan oleh kerana Malaysia telah mempunyai undang-undang
bertulis mengenai perkara itu bagi
orang-orang
Islam dan orang-orang bukan Islam.
Tokoh
seperti Ketua
Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim
juga mengkritik akta ini. Beliau telah
mencadangkan rujukan kepada Common
Law Inggeris
dimansuhkan daripada undang-undang sivil negara ini kerana ia
menggambarkan minda pengamal undang-undang tempatan yang masih
terjajah.
Beliau
juga menegur sesetengah pengamal undang-undang yang terus mengguna
pakai Common
Law Inggeris
dalam kes-kes perbicaraan tertentu
serta menyifatkan
mereka sebagai ‘katak di bawah tempurung penjajah’.
Dalam sepucuk
surat daripada Tun
Dato’
Seri
Mohd.
Eosoff
B.
Chin
Ketua Hakim
Negara Malaysia
kepada Yang
Arif Pesuruhjaya Kehakiman,
Hakim-Hakim
Mahkamah
Sesyen,
Timbalan
Pendaftar,
Penolong Kanan
Pendaftar
Majisteret,
beliau mengingatkan agar tidak terburu-buru mengimport masuk Common
Law dalam keputusan penghakiman mereka.
Beliau
dalam surat bertarikh 25 Mei 1999 memetik Seksyen
3 (I)
(al (b) dan. '(C) iaitu
"Common
law of England" dan "rule of equity" hanya boleh
dipakai di
Malaysia -
I)
jika tidak ada
apa-apa undang- undang bertulis
di Malaysia
mengenai sesuatu perkara itu;
ii)
prinsip- prinsip "common law" di England
selepas
tarikh- tarikh yang disebutkan dalam
perenggan (al
{b) dan (c) seksyen 3 '(1) itu
tidak.
mengikat mahkamah- mahkamah
di Malaysia;
iii)
pemakaian prinsip "common law'' di England dan
"rule of
equity"
itu adalah tertakluk
kepada
proviso kepada
seksyen 3(1) itu, iaitu kepada
adat resam dan
budaya penduduk-penduduk diMalaysia.
Oleb
itu kata
beliau janganlah
para hakim
terburu-buru untuk menerima
pakai tanpa
mengkaji dengan mendalam keputusan-keputusanyang
diputuskan dalam Mahkamah England selepas tarikh-
tarikh yang ditetapkan oleh Seksyen
3, Akta
Undang-undang
Sivil 1956 itu.
Firman
Alah
“Apakah
hukum Jahiliyyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang
lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?”
(Al-Ma’idah
:50).
Proses
mengislamkan kehakiman Malaysia sebenarnya terletak kepada iman para
pemimpin Islam. Ia tidak mustahil dilakukan. Sebenarnya kebanyakan
apa yang kerapkali dipanggil “undang-undang sivil”, itu
sebenarnya, tidak bercanggah dengan apa yang dipanggil “undang-undang
Islam”. Malah
terdapat
banyak persamaan antara kedua-dua prinsip undang-undang.
Undang-undang
Common Law dan Civil Law juga dipercayai mengadaptasi banyak prinsip
islam untuk melengkapkan perbendaharaan undang-undang mereka.
Contohnya
didapati daripada kata-kata
pendahuluan yang ditulis oleh David Musa Pidcock dalam buku “Napoleon
and Islam” yang mengatakan bahawa 96% daripada Code Napoleon adalah
diambil daripada fatwa dan pendapat Imam Malik.
Menilai
tahap pengislaman undang-undang Malaysia juga pelru adil. Jangan
sesekali mengaggap kesemua akta yang dilulus Parlimen bercanggah
dengan Islam. Dalam prinsip siasah syariyyah dan masoleh mursalah,
pemimpin boleh mencipta peraturan yang memandu masyarakat jika ia
tiada dalam korpus fiqh Islam.
Kata
Dato’ Abdul
Hamid bin Haji Mohamad,
“kita
perlu melihat kepada isinya, bukan hanya kepada nama yang diberi.
Bagi saya, semua undang-undang yang tidak bercanggah dengan
undang-undang Islam adalah “Islamik
(dari aspek semangatnya)”,
Bertam,
11.11
malam
22
Jan 2014
No comments:
Post a Comment