Akta Mahkamah Kehakiman 1964;
perlu pindaan elak gangguan laksana Syariah Islam
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah (GESA)
Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara
Telah
beberapa tajuk makalah ringkas berkenaan advokasi dan usaha taghyir
(perubahan) ke arah perlaksanaan syariah secara syumul telah
disediakan oleh penulis walaupun penulis sebenarnya bukan pengamal
atau pelajar daripada aliran perundangan. Namun begitu dalam siri
makalah Gerakan Sokong Syariah (GESA) ini sebarang advokasi terhadap
perlaksanaan undnag-undang syariah secara total adalah merujuk
pelbagai sumber antaranya jurnal perundangan, pandangan para ahli
akademik serta pandangan peribadi pelbagai peguam yang bersimpati
dengan nasib hukum syariah di Malaysia ini.
Kali
ini penulis cuba membawa satu lagi aspek perundangan negara kita yang
sebenarnya sedikit sebanyak menggangu syariah dilaksanakan atau
sekurangnya ia mengganggu tugas-tugas mahkamah syariah.
Rakyat
menyambut baik hasrat Menteri
di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, ketika
merasmikan Persidangan Penyelarasan Undang-Undang Syarak dan Sivil
Ke-20 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC)
pada tahun 2010 untuk
menaik taraf Mahkamah Syariah, mewujudkan perjawatan secara berpusat
dan menaik taraf hakim Mahkamah Syariah namun
sebenarnya masih jauh daripada mencukupi.
Isu
besar Mahkamah Syariah bukannya isu gaji atau emolumen tetapi isu
ruang kuasa dan hak menghukum tanpa ada kacau gugat kuasa lain.
Jika
dibincang juga isu gaji dan taraf penjawatan mahkamah syariah
Malaysia, walaupun selepas
20 tahun, kedudukan Mahkamah Syariah sebenarnya
masih pada
taraf rendah berbanding Mahkamah Sivil daripada sudut hieraki,
perjawatan, jaminan perjawatan, keselarasan dan penyeragaman
undang-undang serta penghakiman.
Begitu
juga persepsi masyarakat, lambang dan prestij, infrastruktur,
prasarana, latihan kepada pegawai, undang-undang dan penguatkuasaan,
skim dan gred penggajian kakitangan, bidang kuasa perundangan, serta
cara perlantikan
hakim.
Sebelum
ini, hanya ada
tiga peringkat
Mahkamah
Syariah iaitu
- Mahkamah Rendah Syariah,
- Mahkamah Tinggi Syariah dan
- Mahkamah Rayuan Syariah.
Berbanding
empat peringkat
di Mahkamah
Sivil iaitu
- Mahkamah Rayuan,
- Mahkamah Tinggi,
- Mahkamah Seksyen dan
- Mahkamah Majistret.
Selepas
ada cadangan
meningkatkan
taraf Mahkamah Syariah pada penghujung tahun 2012,
tingkatan Mahkamah Syariah akan dinaik taraf kepada Majlis Rayuan
Syariah (Syariah Privy Council), Mahkamah Rayuan Syariah, Mahkamah
Tinggi Syariah, Mahkamah Tengah Syariah dan Mahkamah Rendah Syariah.
Sehingga artikel ini ditulis (Januari 2014), penaiktarafan ini berada
di tahap terakhir ( menurut kenyataan Datuk
Seri Jamil Khir Baharom
ketika
menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 peringkat
dasar di Dewan Rakyat)
Hal
inipun hanya terlaksana selepas persetujuan Majlis
Agama Islam Negeri-negeri
kerana hak pengadilan syariah tertakluk di peringkat negeri.
Selama
ini longgokan
kes hanya
di mahkamah
rendah
dan tinggi ini
memberi kesan kepada perjalanan kes dan akan mengambil masa lama
sehingga mencemar nama baik sistem mahkamah syariah Malaysia.
Antara
‘double standard’ lain dalam perbandingan situasi mahkamah adalah
isu jaminan penjawatan. Jaminan
perjawatan hakim di Mahkamah Syariah tertakluk kepada prosedur
perkhidmatan awam, berbanding jaminan perjawatan hakim di Mahkamah
Sivil yang tertakluk kepada Akta Saraan Hakim 1971 (Akta 45).
Menurut
tulisan Tuan
Musa Awang
yang disiarkan dalam Berita Harian bertarikh 19 Mei 2010, gaji
hakim di Mahkamah Syariah jauh lebih rendah berbanding di Mahkamah
Sivil. Misalnya,
gaji hakim Mahkamah Rayuan Sivil adalah dua kali ganda lebih tinggi
berbanding gaji hakim Mahkamah Rayuan Syariah.
Namun
begitu dalam celahan masyarakat Islam berasa berjaya dengan
penaiktarafan tersebut jangan lupa masih banyak perkara yang
merendahkan taraf mahkamah syariah dan inilah peranan GESA untuk
mendedahkan serta menyedarkan masyarakat Islam agar terus
memartabatkan mahkamah syariah.
Ramai
peguam-peguam syariah secara peribadi mahupun melalui pertubuhan
terentu mencadangkan
agar kerajaan
meminda Akta Mahkamah Kehakiman
1964 dengan memasukkan peruntukan baru dalam Seksyen 4 bagi
membolehkan pertikaian mengenai Islam di mahkamah sivil dirujuk ke
mahkamah syariah untuk keputusan atau penghakiman.
Hal ini kerana seperti kes-kes perbankan Islam, hakim sivil jelas tidak
berkelayakan dalam soal ilmu fiqh Islam.
Misalnya
juga jika
terdapat isu atau pertikaian membabitkan akidah, kepercayaan atau
hukum syariah atau apa jua pertikaian mengenai Islam, mahkamah
sekular sebenarnya
wajib merujuk
ke mahkamah syariah untuk satu keputusan atau penghakiman
dan hal ini tidak berlaku selagi mana Akta Mahkamah Kehakiman 1964
belum dipinda.
Kes
contoh:
Kes
Myriam lwn Arif [1971] 1 MLJ 265,
mahkamah
memutuskan bahawa hak penjagaan anak keluarga Islam boleh diputuskan
di bawah Akta Penjagaan Kanak-kanak 1966 dan perintah berkaitan
dengnnya boleh dibuat oleh Mahkamah Sivil. Keputusan ini bertentangan
dengan bidangkuasa mahkamah Syariah untuk membicarakan kes penjagaan
anak orang Islam. Lihat juga kes Ainan lwn Syed Abubakar [1939] MLJ
219, Robert lwn Umi Kalthom [1966] 1 MLJ 163, Nafsiah lwn Abdul Majid
[1969] 2 MLJ 174 dan Abdul Ghani lwn Sheriza [1989] 3 MLJ 153.
Menurut
tulisan Prof.
Ahmad Ibrahim
bertajuk Sekatan-sekatan
Dalam
Perlaksanaan
Undang-undang
Islam
Di Malaysia, Akta
Mahkamah Kehakiman 1964 (Akta 91).
Seksyen 4 ,
memperuntukkan bahawa jika terdapat
pertentangan
atau percanggahan di antara Akta itu dan mana-mana undang-undang
bertulis lain
kecuali Perlembagaan yang berkuat- kuasa pada tarikh berkuatkuasa
Akta itu,
peruntukan
Akta itu hendaklah mengatasi undang-undang lain. Prof
Ahmad menyatakan Seksyen
ini hendaklah
dimansuhkan.
Ramai
di kalangan umat Islam gembira apabila pada tahun
1988 berlaku
pindaan
Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan Parkara
121(1A) yang memperuntukkan bahawa Mahkamah Tinggi dan mahkamah
bawahan awam tidak boleh mempunyai bidang kuasa berkenaan apa-apa
perkara dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Pindaan ini
sedikit sebanyak telah mengangkat martabat Mahkamah Syariah dari
campur tangan oleh Mahkamah Sivil. Ini terbukti dengan beberapa kes
mahkamah pasca
pindaan.
Peruntukan
121
(1A) belum
mampu mengatasi sepenuhnya masalah pertindihan kuasa ini.Ini kerana
masih terdapat ruang yang membolehkan Mahkamah Sivil membicarakan
perkara yang tertakluk di bawah bidangkuasa Mahkamah Syariah.
Akta Mahkamah kehakiman 1964 ini mampu memberi kebebasan hakim untuk
merujuk atau tidak sesuatu kes ke mahkamah syariah atau terus diurus
oleh mahkamah sivil.
Misalnya
kes Sukma
Darmawan Susmadjataat VS
Ketua Pengarah Penjara Malaysia & SL [1999] 1 AMR 281, di mana
Gopal Sri Ram HKR membuat keputusan bahawa Mahkamah Sivil Mempunyai
bidangkuasa untuk membicara perayu yang dituduh melakukan kesalahan
seks luar tabi’I di bawah Kanun Keseksaan walau pun terdapat Akta
Jenayah Syariah yang memperuntukkan kesalahan liwat.
Walaubagaimana
pun perlu kita lihat dari aspek lain, Akta Mahkamah 1964 sebenarnya
menampilkan kemegahan, kekuatan dan kemandirian undang-undang sekular
itu sendiri dan ia menyatukan keputusan hakim-hakim sivil seluruh
negara.
Ketidakseragaman
undang-undang berhubung penubuhan Mahkamah Syariah serta
undang-undang syariah antara negeri masih menjadi masalah yang
rencam.
Keadaan
ini berbeza di Mahkamah Sivil yang mempunyai undang-undang seragam di
seluruh negara yang diterima pakai semua Mahkamah Sivil seperti Akta
Mahkamah Rendah 1948 dan Akta Mahkamah Kehakiman 1964.
Bertam
12.35
malam
18
Jan 2014
No comments:
Post a Comment