HASRAT LAKSANA HUDUD: SEGERAKAN
PERSIDANGAN SEMUA PIHAK
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah
Unit Kajian Ilmiah MAPIM Utara
Rakyat yang impikan perlaksanaan
100% syariah mungkin masih terkebil-kebil benarkah seorang pemimpin
daripada parti UMNO benar-benar tegar dan tekad untuk menobatkan
hudud di Kelantan.
Hal ini rentetan
kenyataan
Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa yang
tersiar di banyak media menggesa
semua pihak membantu usaha kerajaan Kelantan
laksanakan
undang-undang jenayah syariah hudud, di Kelantan.
Beliau dianggap
berani kerana seolah-olah mewakili parti ketika berucap
membahaskan usul Titah Diraja di Dewan Rakyat dan
menegaskan,
tiada sebab untuk menolak hudud kerana tugas melaksanakan syariat
Allah adalah wajib bagi umat dan pemimpin Islam.
- Merakamkan ucapan tahniah kepada PAS di Kelantan kerana telah mempelopori usaha pelaksanaan undang-undang Islam di negeri itu.
- Di Kelantan, usaha ke arah pelaksanaan itu sudah melepasi tiga peringkat utama eksekutif, legislatif dan judiciary dan perkembangan yang diterima sangat membanggakan.
- Mengesyorkan, agar setidak-tidaknya jika negeri lain tidak bersedia, maka tidak harus dihalang untuk dilaksanakan hudud di Kelantan seperti yang dihasratkan oleh rakyat dan kerajaan negeri Kelantan.
- Mengalukan titik pertama untuk perlaksanaan.
- Memuji tindakan PAS kerana telah menunjukkan contoh dakwah Islam yang baik apabila menjalin hubungan akrab dengan PKR dan DAP.
- Beliau membaca perlembagaan, faham bahawa Perdana Menteri tiada kuasa untuk halang pelaksanaan hudud selagi dibuat mengikut peraturan.
- Saran agar disokong oleh semua pihak termasuk DAP ke arah pelaksanaan undang-undang ini.
Kenyataan beliau ini sebenarnya
adalah rentetan daripada beberapa ucapan beliau sebelum ini dan masih
diragui sama ada benar-benar mewakili UMNO dan Barisan Nasional atau
hanya pendapat peribadi beliau.
Pada tahun 2013,
Tan Sri Annuar
Musa menetapkan syarat kepada PAS untuk meyakinkan parti lain dalam
Pakatan Rakyat
terutamanya DAP
untuk menerima hudud sebelum beliau dapat memberi kerjasama untuk
melaksana undang-undang tersebut2.
Tan Sri Annuar
berkata PAS perlu menyelesaikan isu berkenaan terlebih dahulu sebelum
mendapatkan sokongan beliau.
Hal ini kerana PAS pernah mengajak beliau duduk semeja untuk
berbincang plan tindakan melaksana hudud di Kelantan dan jawapan
beliau kelihatan melepaskan jerat di tengkuk sendiri memandangkan
hampir kesmeua rakyat berbangsa Melayu yang waras faham bahawa parti
pemerntah tidak pernah bersetuju dengan Hudud.
Persoalan mudah:
- Mengapa perlu keluarkan kenyataan perlu fahamkan DAP dengan hudud sedangkan parti UMNO yang mengaku perjuangkan Islam dan menobatkan Malaysia sebagai negara Islam juga tidak pernah usaha memahamkan MIC dan MCA. Malah ucapan Dato’ Seri Chua Soi Lek yang menyatakan hudud mampu merosotkan pertumbuhan ekonomi tidak ditegur langsung oleh pemimpin UMNO termasuk Tan Sri Anuar.
- Jika benar ingin laksanakan hudud serta insaf dengan keikhlasan kerajaan Kelantan, mengapa perlu letak syarat parti lain Pakatan Rakyat untuk menerima hudud sedangkan UMNO seringkali mengajak PAS untuk bekerjasama dan dengan gabungan PAS-UMNO juga menurut sifir gabungan mampu laksanakan hudud?
Namun begitu GESA memandang betapa
perlunya hasrat Tan Sri Anuar dijadikan titik tolak penting untuk
mencipta satu lonjakan ke arah perlaksanaan hudud bukan sahaja di
Kelantan malah di mana-mana negeri yang memiliki kuasa dominannya
Islam seperti Kedah, Terengganu, Pahang, Johor dan Perlis.
Menurut
kenyataan media Presiden MAPIM Cikgu Hj Azmi Abdul Hamid hari ini (16
Mac 2014) kenyataan bahawa PM
tidak akan
mampu
menghalang
perlaksanaan hudud
kerana katanya PM tiada kuasa berbuat demikian.
Hal ini sedikit sebanyak perlu
dijawab oleh Dato’ Seri Najib sendiri memandangkan Presiden UMNO
merangkap Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir pernah mengutus surat
untuk memberi amaran terhadap cita-cita Kelantan untuk melaksana
hudud.
Menurut surat
Tun Mahathir kepada Menteri Besar kelantan bernombor Rujukan
: MB(KN)(S)16/6/(26)pada
8 Jun 1994
antara intipatinya3:-
- Pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum)." Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik. - Tun prejudis dengan sebarang usaha parti politik pembangkang walaupun terang-terangan selaras dengan Al Quran dan Hadis.
- Kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik akan membawa kezaliman.
- Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku.
- Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman- Perkara 8 Perlembagaan memang inginkan keadilan semua kaum tetapi mengapa dalam hukum jenayah islam sahaja isu ini ditimbulkan tetapi dalam hal mal, hal zakat dan hal lain ia tidak pula ingin disamaratakan kepada kaum lain? Ternyata hujah hudud tidak adil untuk kaum lain adalah hujah terburu-buru dan dangkal.
- Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar)- Tun Jahil berkenaan takzir.
- Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. - Hakikatnya Tun sendiri tidak mampu memetik walau sepatah pun intipati perbahasan hudud Islam sepertimana yang beliau hujahkan kononnya hudud Islam tidak sama dengan Enakmen jenayah Syarah Kelantan. Beliau jahil ilmu fiqh jinayah tetapi mencari alsan untuk menolak undang-undang Islam atas alasan ia hanya idea cetusan parti politik.
- Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap Kerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.
Kelantan meluluskan Enakmen Jenayah
Syariah II pada tahun 1993 adalah atas dasar tanggungjawab sebagai
pemerintah Islam. Namun perlaksanaan enakmen belum tentu boleh
dilaksanakan memandangkan negara ini menggunakan sistem dualisme
dalam kehakiman serta pembahagian kuasa kerajaan pusat dengan
kerajaan negeri.
Hal ini juga
disokong oleh
pakar perundangan, Shamrahayu Abdul Azis, undang-undang hudud
tidak dapat dilaksanakan tanpa dibahaskan dan diluluskan dalam
parlimen.
Selagi Jadual Kesembilan Senarai II
dalam Perlembagaan tidak dipinda selagi itulah negeri tiada kuasa
menjatuhkan hukuman bagi kes-kes jenayah seperti mahkamah sivil.
Pihak parti
kerajaan serta NGO yang pesimis dengan hudud juga menggunakan
kenyataan Ketua
Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Muhammad berkenaan
Mahkamah
Syariah Kelantan di
Kelantan yang dikatakan beliau
sudah mampu untuk menguruskan pelaksanaan undang-undang hudud.
Mereka menjadikan kenyataan hakim
sebagai hujah bahawa Kelantan hanya menggunakan hudud sebagai kempen
pilihanraya di Kelantan. Mereka menganggap kenyataan oleh hakim
sahaja sudah cukup tanpa mengupas pula isi surat Tun Mahathir serta
isu intipati Jadual Kesembilan, Perkara 8, Perkara 175 serta Perkara
8 dalam Perlembagaan. Malah Akta Mahkamah Syariah 1984 di peringkat
pusat pula mengehadkan kadar hukuman jika sabit hudud sekalipun di
peringkat negeri-negeri.
Hal ini perlu diperjuang juga oleh
UMNO dan NO yang pesimis hudud bukan sekadar melagakan kerajaan
Kelantan dengan hujah Ketia Hakim Syarah Kelantan.
Menyediakan prasarana hudud bukan
sekadar menambah hakim atau hal-hal remeh temeh, perkara yang perlu
diperhalusi melalui persidangan meja bulat kerajaan negeri dengan
kerajaan pusat adalah:
- Perkara 4 - (1) Perlembagaan ini ialah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka yang tidak selaras dengan Perlembagaan ini adalah tidak sah setakat ketidakselarasan itu.
- Perkara 3 - (1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.
- Perkara 75 - Jika mana-mana undang-undang Negeri tidak selaras dengan
- sesuatu undang-undang persekutuan, maka undang-undang persekutuan itu hendaklah mengatasi undang-undang Negeri dan undang-undang Negeri itu adalah tidak sah setakat yang tidak selaras itu.
- Perkara 8 -
- Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undangundang.
- Tidak boleh ada diskriminasi yang memihak kepada manamana orang atas alasan bahawa dia seorang rakyat Raja bagi manamana Negeri.
- Jadual Kesembilan Senarai II (lihat perenggan bawah)
- Isu kerjasama PDRM di bawah kuasa pusat.
- Kerjasama JAKIM di bawah kuasa pusat.
- Kerjasama Bomba, kementerian Kesihatan di bawah kuasa pusat.
- Penyelarasan dengan Pejabat Peguam Negara.
Perlembagaan Persekutuan,
Jadual Kesembilan, Senarai I, Perenggan 4
Undang-undang jenayah dan
pentadbiran keadilan, termasuk perbuatan rasuah dan pewujudan
kesalahan berkenaan dengan mana-mana perkara yang termasuk dalam
Senarai Persekutuan, adalah disenaraikan di bawah Senarai Persekutuan
(Senarai I, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan).
Ini bermakna undang-undang
berkaitan jenayah adalah di bawah kuasa Parlimen (Persekutuan).
Perlembagaan Persekutuan,
Jadual Kesembilan, Senarai II, Perenggan 1
Perenggan 1 Senarai Negeri (Senarai
II, Jadual Kesembilan, Perlembagaan Persekutuan)
Namun begitu, kesalahan-kesalahan
tersebut tidak termasuk “perkara yang termasuk dalam Senarai
Persekutuan”.
Undang-undang jenayah adalah
termasuk dalam Senarai Persekutuan. Ini bermakna kerajaan negeri
tidak memiliki kuasa untuk mewujudkan apa-apa undang-undang jenayah
walaupun Enakmen Jenayah Syariah II 1993 dan Enakmen
Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002
diluluskan di Kelantan dan Terengganu.
Senarai yang perlu dibincang yang
dinyatakan penulis di atas hanya jika ingin laksanakan hudud iaitu
kanun jenayah syariah. Jika ingin laksana 100% sayriah meliputi
ekonomi, polisi luar negara, pendidikan, undang-undang tort, maka
lebih banyak lagi akta yang perlu untuk dipinda atau ditafsir semula.
Hal inilah yang perlu dibantu oleh
pemimpin seperti Tun Mahathir jika benar beliau tahu adanya ‘hudud
Islam’. Beliau perlu menyeru ulama’ dan ahli undang-undang
menafsir semula akta dan peruntukan perlembagaan bukan sekadar
beria-ria meminta ulama’ menafsir Al Quran semula yang dikatakan
tidak relevan dengan masakini.
Jika pada tahun 1994 alasan Tun
Mahathir adalah ‘hudud Islam’ tidak sama dengan ‘Hudud PAS’
dan BN menolak hudud PAS yang bercanggah dengan Islam.
Pada tahun ini
(2014) Tun membuat ‘qaul jadid’ iaitu menolak hudud total dengan
menyokong fatwa Dr Kassim Ahmad bahawa hudud tiada dalam Al Quran
malah ia hanya istilah ciptaan ahli fiqh semata-mata. Terpengaruh
dengan ajaran anti hadis Kassim Ahmad, Tun juga bersetuju bahawa
istilah hudud dalam beberapa ayat Al Quran hanya bermaksud had atau
batasan dalam perbuatan manusia bukan ianya bentuk hukuman5.
Jelas Tun Mahathir terjerat dengan
kejahilan dan keegoannya sendiri.
Pada tahun 2012
Mufti
Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid juga
mengalu-alukan
mana-mana Kerajaan Negeri yang mahu melaksanakan hukum hudud supaya
segera berbincang dengan Kerajaan Pusat berhubung pelaksanaan
undang-undang Islam itu6.
Mohd Tamyes berkata, undang-undang
Islam itu sesuai dilaksanakan bila-bila masa dan di mana-mana tempat
jika tiada sebarang halangan kerana ia merupakan salah satu cabang
syarak dan janji ALLAH untuk keamanan.
Kata beliau
kepada Sinar Harian “Pelaksanaan
hukum hudud ada kaitan dengan Perlembagaan Malaysia. Walaupun dalam
Islam, (kedudukan) hukum ALLAH sepatutnya berada di atas daripada
hukum dunia, tetapi ia perlu mendapatkan persetujuan Kerana Malaysia
tertakluk kepada undang-undang negara.“Ia boleh dilaksanakan. Jika
semuanya bersetuju, sebarang akta yang perlu digubal (dalam
Perlembagaan Malaysia), ia perlu mendapat sekurang-kurang dua pertiga
sokongan majoriti”.
Dipendekkan ulasan, pihak yang
mengaku menyokong hudud perlu bersedia untuk ke persidangan meja
bulat, bersama ikhlas memerah minda dan kudrat untuk membincangkan
secara objektif, serius dan mendasar berkenaan praktikal perlaksanaan
hudud di Malaysia.
Bertam
2.44 pagi
17 Mac 2014
3
Prof Madya Datin
Dr Paizah Hj
Ismail, Hudud:
hukum & pelaksanaan (muka surat 339), isinya
dipetik
http://edisi-politik.blogspot.com/2013/04/barisan-nasional_15.html
No comments:
Post a Comment