SEJAUH MANA POLIS SYARIAH MAMPU
BANTU SYARIAH DI MALAYSIA
Muhammad Nuruddin Bashah
Aktivis Gerakan Sokong Syariah
(GESA)
Unit Kajian Ilmiah MAPIM
Ura-ura penubuhan pasukan
polis khas yang dinamakan sebagai polis agama atau polis syariah
kelihatan panas diperdebatkan mutakhir ini dan ia dipercayai semakin
giat dibahas selepas kes
pembunuhan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasa Jabatan
Agama Islam Pahang (Jaip) Ahmad Raflie Ab Malik (gambar) yang mati
selepas terkena tiga das tembakan
di hadapan rumahnya. Reaksi awal jenayah itu dipercayai dilakukan oleh pengikut
ajaran sesat atau syiah di Malaysia. Namun ternyataan dakwaan itu silap kerana suspek yang ditahan baru-baru ini adalah pengikut ajaran 'Tuhan Harun'.
Lantaran itu Kementerian
Dalam Negeri (KDN) dikatakan
sedang memperincikan cadangan
penubuhan sebuah pasukan polis khas bagi membanteras penyebaran
ajaran sesat di negara ini hanya kerana reaksi jenayah berkenaan.
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selaku
menteri KDN berkata cadangan itu
antara lain akan membolehkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menempatkan
pegawai dan anggotanya di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)
sebagai sebahagian daripada pasukan penguatkuasaan.
Hal ini bermakna ia mungkin seperti pasukan polis bantuan, polis BSN
dan Polis PLUS yang kini telah dipraktikkan untuk membantu sektor
berkenaan. Menurut Tan Sri Musa Hasan jika sekadar status polis
bantuan ia mungkin tidak membebankan PDRM.
Walaupun pihak KDN hanya
mensasarkan kes ajaran sesat dan syiah yang hanya hari ini kelihatan
menjadi ancaman keselamatan negara, Ketua
Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha
pula mengesahkan bahawa unit itu
akan ditugaskan untuk menguatkuasakan semua kesalahan jenayah Syariah
dan bukan hanya berkaitan isu Syiah dan ajaran sesat sahaja.
Kerjasama Ahmad
Zahid dengan
Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab mengenai hal
ehwal Islam, Datuk Seri Jamil Khir Baharom
kelihatan perlu dilakukan untuk merealisasikan hasrat penubuhan skuad
ini.
Jika benar pasukan ini ditubuhkan untuk
ditempatkan di JAKIM, ia telah menjawab persoalan segelintir ahli
perundangan yang masih keliru kedudukan dan bidang kuasa pasukan ini
sama ada ia akan hanya menumpu kepada kes kaum muslim atau juga
mengambil kira rakyat bukan islam. Dengan diletakkan di bawah JAKIM
semestinya ia hanya tertakluk kepada kaum Muslim sahaja.
Kumpulan perundangan
sivil menggesa Kementerian Dalam
Negeri dan Jakim supaya memberikan butiran lanjut mengenai
penubuhannya dengan segera
malah seperti dijangka hujah
mereka hal ehwal agama berada di bawah bidang kuasa negeri manakala
pasukan polis terletak di bawah kuasa Persekutuan.
Hal inilah yang menjadi masalah dalam perlaksanaan syariah negara
kita.
Jika polis ditempatkan di BSN dan PLUS ia
kelihatan releven kerana bank dan PLUS antara bidangkuasa kerajaan
persekutuan. Apabila agama hanya termaktub lesu dalam Perkara 3
Perlembagaan Persekutuan dan bidang kuasa menangani ajaran sesat dan
syiah termasuk dalam senarai negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan
Persekutuan menyebabkan kegusaran pendokong undang-undang sivil
terhadap campur tangan PDRM yang berada dalam bidangkuada persekutuan
terhadap bidangkuasa negeri-negeri.
Kelihatan benar syariah di negara ini tiada
nilai dan diperlekehkan selagi mana senarai bidangkuasa agama Islam
tidak diletak di peringkat persekutuan.
Sebenarnya tanpa lencana polis syariah pun PDRM
sudah memiliki obligasi menguatkuasakan undang-undang syariah.
Pensyarah Undang-Undang Perlembagaan dan
Prosedur Jenayah Syariah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
(UIAM), Prof Madya Dr Shamrahayu Abd Aziz sendiri
mengakui bahawa, polis sudah
mempunyai kuasa untuk menguatkuasakan semua undang-undang Syariah.
Misalnya dalam Akta
560 AKTA
TATACARA JENAYAH SYARIAH (WILAYAH-WILAYAH PERSEKUTUAN) 1997
“kesalahan
boleh tangkap” ertinya sesuatu kesalahan yang boleh dihukum dengan
pemenjaraan selama tempoh satu tahun atau lebih yang baginya pada
lazimnya Pegawai Penguat Kuasa Agama atau pegawai
polis boleh menangkap tanpa
waran;
Dalam Seksyen 8.
Tiap-tiap orang adalah terikat untuk
membantu seseorang Hakim, Pegawai Penguat Kuasa Agama atau pegawai
polis, yang semunasabahnya menghendaki bantuannya—
(a) dalam menangkap atau mencegah terlepasnya
mana-mana orang lain yang Hakim, Pegawai Penguat Kuasa Agama atau
pegawai polis
itu diberi kuasa untuk menangkapnya; atau
(b) dalam mencegah suatu pecah keamanan yang
timbul daripada penangkapan dan penahanan orang itu.
Antara undang-undang syariah
melibatkan isu ajaran sesat yang telah lama dikuat kuasa melalui
kerjasama PDRM adalah Seksyen 4-8
Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 dan seksyen 3-6 Akta Jenayah
Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 memperuntukkan kesalahan
berhubungan dengan akidah yang merangkumi pemujaan, mendakwa orang
bukan Islam untuk mengelakkan tindakan, takfir atau mengatakan
mana-mana orang Islam adalah kafir, doktrin palsu5
dan dakwaan palsu.
Pasukan polis agama ini
memang wujud di negara luar. Misalnya di Saudi
Arabi
seramai
3,500 unit khas polis dikendalikan oleh jawatankuasa hal ehwal agama
dan pencegahan maksiat. Tugas mereka untuk menguatkuasakan
undang-undang Syariah termasuk kod etika Islam yang merangkumi
pengasingan antara lelaki dan wanita. Sebagai tambahan, pasukan itu
juga mempunyai kuasa untuk menahan mana-mana pihak yang terlibat
dalam aktiviti homoseksual, pelacuran, penzinaan serta tindakan
mengajak orang menukar agama. Mereka juga berhak melarang penggunaan
atau penjualan minuman beralkohol serta boleh merampas produk yang
diharamkan dan bertentangan dengan Islam.
Di Aceh,
Indonesia Polis
Syariah mula beroperasi pada 2005 dengan bilangan anggota seramai 13
orang. Sehingga kini mereka mempunyai seramai 62 anggota termasuk 14
wanita. Tugas pasukan yang memakai uniform berwarna hijau zaitun ini
ialah untuk menguatkuasakan undang-undang Islam. Mereka juga memantau
agar kod etika Islam dipatuhi serta mencegah penjualan alkohol dan
judi.
Di Nigeria
pula lima daripada 12 negeri di
bahagian utara negara ini yang melaksanakan undang-undang Syariah
mempunyai anggota polis Syariah. Tugas mereka termasuk memastikan
agar pengguna tidak ditipu di pasar. Pasukan ini dilengkapi kenderaan
namun tidak boleh melaksanakan tangkapan. Mereka boleh menegur pihak
yang melanggar kesalahan serta melaporkan kepada pasukan polis
persekutuan. Mereka berjaya menyelesaikan isu berkaitan hal
kekeluargaan apabila semua pihak bersetuju untuk bekerjasama.
GESA merasakan penubuhan polis syariah tidak
efisyen dan tidak akan memartabatkan syariah
selagi mana beberapa peruntukan undang-undang belum dipinda.
Namun ini tidak bermakna GESA menyokong kenyataan Tun Mahathir yang
membawa alasan agak
sekular.
Kata Mantan PM ke-4 itu
yang menilai cadangan penubuhan polis syariah ini sebagai usaha
memalitkan gelaran agama Islam sebagai police state kelihatan tidak
relevan memandangkan dalam hal patriotik, hal menundukkan fahaman
komunis dan hal politik, kekerasan ISA dan undang-undang tanpa bicara
sanggup digunakan tetapi kelihatan paranoid apabila pemerkasaan
syariah dijadikan tujuan.
GESA melihat bahawa penubuhan polis agama hanya
mengiktiraf dan menjulang tinggi sistem perundangan dualisme di
Malaysia iaitu sistem sivil yang didokong persekutuan
dengan sistem syariah yang terbatas disokong oleh kerajaan negeri
secara terpisah.
Sistem dualisme sudah cukup memeningkan dan
Mahkmah syariah telah lama menjadi boneka, pak turut, rendah taraf
melalui sistem dualisme. Semangat perkara 121(1a) sebenarnya tidak
mencukupi untuk menaik taraf Mahkamah syariah
selama mana
senarai negeri dan senarai persekutuan dipisahkan.
Meletak polis di JAKIM hanya meneruskan
pertelingkahan undang-undang sivil-syarah sedangkan kekusutan yang
sedia ada tidak mahu dibaiki oleh kepimpinan negara kita.
Misalnya, peruntukan untuk ajaran sesat, murtad
dan sebagainya ada peruntukan menurut Islam. Sejauh mana hukuman
terhadap kesalahan ini dalam Akta syariah yang menepati kehendak
islam sebenar?
Bagaimana kewujudan pasukan ini membantu
mengekang judi dan arak seumpama di Arab Saudi dan Acheh sedangkan
kesamaran Akta Eksais 1976 dan Akta Kastam 1967 masih wujud. Tiada
peruntukan undang-undnag mampu halang jualan arak di 7-11. Judi masih
terbuka dan undnag-undang sedia ada masih belum berjaya menghalang
Melayu Islam membeli nombor ekor.
Menubuhkan pasukan polis tanpa peruntukan
undang-undang serta tidak dibuka kekangan terhadap bidang kuasa
syariah hanya membazir tenaga kerja dan wang kerajaan. Malah
masyarakat luar negara akan terus mengatakan Malaysia memiliki dua
sistem. Sistem atas adalah pasukan polis awam dengan perundangan
sivil manakala sistem bawahan mungkin polis syariah bersama mahkamah
syariah.
Peruntukan undang-undang
telah jelas menunjukkan PDRM sebenarnya telah
lama layak
menguatkuasa undang-undang meibatkan syariah. Malah dalam usaha
mewar-war negara sebagai negara Islam, kita perlu kembali kepada
sistem pentadbiran
sahabat di mana anggota hisbah dan polis semenangnya bertugas menguat
kuasa undang-undang negara. Undang-undang
nehara daulat ketika itu adalah udang-undang
Islam.
Semasa kegemilangan Abbasiyyah, Diwan Syurthah
iaitu institusi polis telah ditubuhkan untuk menguatkuasa
undnag-undnag negara. Memandangkan kerajaan itu benar-benar
menggunakan sistem Islam, tiada istilah Syurthah Syariyyah digunakan
untuk membezakan polis biasa dengan polis syariah.
Penulis juga menolak hujah
Amin Iskandar dalam artikelnya Polis
Syariah, moral dan undang-undang
yang mengupas isu polis syariah sebelum ini melalui media maya.
Menurut beliau “Dalam satu
kes perebutan tanah, Nabi Muhammad sendiri hanya dapat memutuskan
keadilan berasaskan keterangan daripada pihak yang merebutkannya. Ini
penting untuk dilihat kerana terdapat ramai yang berhujah secara
simplistik bahawa dengan pelaksanaan perundangan Islam maka segala
masalah akan selesai.
Hakikatnya, dalam kes
perebutan tanah ini, kes dimenangi oleh pihak yang sebenarnya tidak
berhak tetapi berjaya mengemukakan hujah lebih baik. Dalam perkataan
lain, keadilan sebagai prinsip moral tidak dapat ditegakkan dengan
mudah”.
Beliau membawa kes kegagalan Rasulullah menegak
keadilan hanya kerana kehebatan hujah pihak yang menuntut tanah.
Sedangkan beliau terlupa itulah kehebatan undang-undang Islam iaitu
Islam juga ada keserupaan dengan sivil iaitu perbicaraan dengan
bukti, qarinah atau burhan dijadikan sebagai asbab kemenangan sesuatu
kes.
Kegagalan pihak yang berhak menuntut disebabkan
kurang bukti pihak berkenaan di zaman Rasulullah dianggap suatu bukti
kegagalan sistem undang-undang Islam Nabi. Ini pandangan yang
simplistik dan melulu. Malah beliau gagal mengkritik usaha penubuhan
polis syariah secara objektif, membina dan kelihatan ‘menyendal’
awal hujah untuk menolak sebarang penguatkuasaan syariah atas nama
kebebasan beriman. Pandangan sebegini berbaur sekular dan layak
ditolak bagi pewacana yang berhasrat memartabatkan syariah di
Malayia.
Adalah perlu PDRM yang sedia ada ditarbiah dan
diasuh secara Islam untuk menjadikan mereka sebagai mata dan tangan
syariah di negara kita. Sebeum dibahas unit baharu Polis Syariah,
adalah disarankan agar pihak kerajaan berusaha mensasarkan anggota
PDRM sebagai anggota yang bertaqwa dan mengamal cara hidup Islam.
Kepincangan dalam institusi polis sedia ada
telah dimaklumi sehinggakan Suruhanjaya Diraja dicadangkan
penubuhannya semata-mata untuk membersihkan nama buruk PDRM atas
beberapa insiden melibatkan integriti dan proses kerja.
Kajian oleh Transparency International bagi
tahun 2012 menerbitkan sebuah laporan di mana di antara semua
institusi di Malaysia, institusi polis merupakan di antara institusi
negara yang paling tidak bersih (skala 4.1 tertinggi).
Tan Sri Musa Hassan juga
pernah menyatakan syak dalam
kes cubaan membunuh R Sri
Sanjeevan Pengerusi Pasukan Khas Cegah Jenayah Malaysia (MyWatch),
iaitu dikatakan
mungkin ada kaitan dengan
rancangan untuk mendedahkan sindiket jenayah melibatkan pegawai
polis.
Perkara yang perlu diberi perhatian hari ini
adalah mereformasikan institusi polis dan badan keselamatan agar
sejajar dengan syariah
dan seterusnya kerajaan perlu pinda beberapa peruntukan undang-undang
jika benar mereka ingin melihat syariah di negara ini benar-benar
subur dan hidup.
Bertam
8 Fen 2014
No comments:
Post a Comment